Mobiilikäyttäjät suosivat Kysy Kelasta -keskustelupalstoja

Kysy Kelasta -palvelu on ollut käytössä kela.fi-sivuilla syyskuun lopulta alkaen. Ensimmäisen kuukauden aikana Kelan asiantuntijat ovat antaneet jo lähes 1 000 vastausta asiakkaille. Noin 40 % palvelun käytöstä tapahtuu älypuhelimilla ja tableteilla.

Asiakkaat ovat löytäneet uuden Kysy Kelasta -palvelun. Ensimmäisen kuukauden aikana palvelun kahdella palstalla on käyty reilut 20 000 kertaa. Eri kävijöitä palstoilla on ollut lähes 15 000.

Kysy opiskelijoiden etuuksista -palstalla kysymysten määrä on moninkertaistunut vanhaan palstaan verrattuna.  Kelan opintotukiasiantuntijat ovat vastanneet lokakuussa palstalla lähes 350 kysymykseen.

Lapsiperheen tukien asiantuntija Kela-Kerttu siirtyi Kysy Kelasta -palstalle Suomi24-palvelusta. Kela-Kerttu on kirjoittanut palstalle kuukauden aikana yhteensä yli 600 viestiä.

-       Asiakkaat ovat selkeästi löytäneet uuden palstan, ja viestien määrä on jopa hieman noussut verrattuna vanhaan palstaan, kertoo Kelan Yhteyskeskuksen suunnittelija Noora Tahvanainen.

Kysy Kelasta -palstoja on markkinoitu lapsiperheille ja opiskelijoille verkkomainonnalla. Lisäksi palstoille on houkuteltu kävijöitä ohjaamalla asiakkaita palstoille kela.fi-sivuilta, toimistojen ja apteekkien infonäytöiltä

sekä sosiaalisen median kanavista Facebookista ja Twitteristä.

Asiakas voi rekisteröityä keskustelupalstalle, jolloin hän pystyy helposti seuraamaan aloittamiaan viestiketjuja ja muita itseään kiinnostavia keskusteluja. Kysymyksen voi jättää palstalle myös ilman rekisteröitymistä.

Palstoja käytetään ahkerasti mobiilissa

Kysy Kelasta -palvelu toimi joustavasti eri päätelaitteilla: kysymyksen voi lähettää vaikkapa aamulla bussimatkalla älypuhelimesta, ja illalla keskusteluja voi lueskella televisiota katsellessa tabletilta. Ensimmäisen toimintakuukauden aikana noin 40 % palstan käytöstä on tapahtunut älypuhelimilla ja tableteilla.

-       Mobiilikäytön huomattava osuus tukee ennakkokäsitystämme verkkoasioinnin muuttumisesta. Uskomme, että mobiilikäyttö kasvaa myös jatkossa vauhdikkaasti. Tämän vuoksi kehitämme kela.fi-sivuja mobiilikärjellä, kuvailee kela.fi-sivuista ja Kysy Kelasta -palvelusta vastaava suunnittelija Tomi Putto Kelan viestintäyksiköstä.

Palstaa kehitetään myös julkaisun jälkeen. Ensimmäisiä parannuksia käytettävyyteen on tulossa jo marraskuun puolivälissä, jolloin mm. aikaisempien viestien lainaaminen helpottuu. Myöhemmin palvelu on tarkoitus laajentaa opiskelijoiden ja lapsiperheiden lisäksi muihin elämäntilanteisiin ja etuuksiin. Palvelua suunnitellaan tarjottavaksi myös eri kielillä.

Lisätietoja asiakkaille:

Kysy Kelasta -keskustelupalsta verkossa: http://www.kela.fi/kysy-kelasta

Kysy lapsiperheiden etuuksista: kysy https://kysykelasta.kela.fi/lapsiperheet

Kysy opiskelijoiden etuuksista: https://kysykelasta.kela.fi/opiskelijat

Kela-Kerttu Facebookissa: facebook.com/kelakerttu