Muutoksenhaku nopeutui viime vuonna

Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnassa asioiden keskimääräinen käsittelyaika oli jopa 25 % lyhyempi kuin vuotta aiemmin.

Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta käsitteli valitukset viime vuonna keskimäärin 359 vuorokaudessa. Vuonna 2010 käsittelyaika oli keskimäärin 478 vuorokautta ja vuonna 2009 jopa yli 500 vuorokautta.

Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta on sosiaalivakuutuksen erikoistuomioistuimeen rinnastuva riippumaton ja itsenäinen muutoksenhakuelin, joka ottaa kantaa Kelan ja työpaikkakassojen antamiin päätöksiin. Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta toimii sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalla.

Myös muissa muutoksenhakulautakunnissa käsittelyajat lyhenivät. Viime vuonna opintotuen muutoksenhakulautakunta käsitteli asiat keskimäärin 213 vuorokaudessa ja työttömyysturvan muutoksenhakulautakunta 180 vuorokaudessa.

Muutoksenhakulautakuntiin tuli vuonna 2011 yhteensä 35 960 valitus- ja poistoasiaa, mikä oli 7,6 % enemmän kuin edellisenä vuonna. Viime vuoden aikana lautakunnat ratkaisivat yhteensä 31 901 valitusta Kelan päätöksistä. Ne hylkäsivät valituksen 76,6 %:ssa tapauksista ja muuttivat valituksen alaista päätöstä 12,9 %:ssa tapauksista.

Kelan asiakkaat valittivat eniten sairauspäivärahapäätöksistä. Valituksia tehtiin yhteensä 3 772. Myös yleisestä asumistuesta tehtiin paljon valituksia (3 158), samoin kuin työkyvyttömyyseläkkeestä (2 700) ja työmarkkinatuesta (2 645). Näihin neljään etuuteen kohdistuneet valitukset olivat lähes puolet (45,6 %) kaikista valituksista, joita muutoksenhakulautakuntiin tuli vuonna 2011.

Kela voi oikaista päätöksen myös itse

Asiakas voi hakea muutosta Kelan tekemään päätökseen valittamalla. Asiakkaan on toimitettava valitus Kelaan kirjallisesti 37 päivän sisällä päätöksen postituspäivästä. Kela tarkistaa tekemänsä päätöksen ja oikaisee sen itse, jos päätös on virheellinen.

Jos Kelan mielestä päätöstä ei voida oikaista asiakkaan haluamalla tavalla, se lähettää valituksen edelleen muutoksenhakulautakuntaan. Ensimmäisenä muutoksenhakuasteena on etuudesta riippuen Sosiaaliturvan tai opintotuen tai työttömyysturvan muutoksenhakulautakunta. Muutoksenhakulautakunnan päätöksestä voi valittaa vakuutusoikeuteen, joka on ylin valitusaste.

Lue lisää tilastokatsauksesta:

Muutoksenhakuasioiden käsittely nopeutui vuonna 2011

Lisätietoja

Kelan aktuaari- ja tilasto-osasto, suunnittelija Terhi Rautesalo, puh. 020 634 1528

Verkossa www.sosiaaliturvanmuutoksenhakulautakunta.fi

Päätöksestä valittaminen Kelan verkkosivuilla