Nettiajanvaraus käyttöön koko maassa

Asiakkaat voivat varata ajan Kelaan suurissa muutostilanteissa, joissa he tarvitsevat henkilökohtaista neuvontaa. Toimistossa ja puhelinpalvelussa voi edelleen asioida myös ilman ajanvarausta.

Kela on kokeillut nettiajanvarausta lokakuusta 2012 lähtien Tampereella, Pohjois-Pohjanmaalla ja Pohjois-Savossa. Asiakkaat ovat olleet palveluun tyytyväisiä. Etenkin alueilla, joissa välimatkat ovat pitkiä, kiiteltiin mahdollisuutta hoitaa asiat puhelimitse ajanvarauksella.

Nyt nettiajanvaraus laajenee koko maahan. Aikoja tulee tarjolle kysynnän mukaan. Käyttöönottovaiheessa Kela seuraa, kuinka paljon asiakkaat haluavat asioida ajanvarauksella ja missä asioissa.

– Ajanvaraus täydentää Kelan palvelutarjontaa. Toimistoon saa edelleen tulla myös ilman ajanvarausta, ja puhelinpalvelusta saa neuvontaa nopeimmin. Yhä useampi asiakas haluaa kuitenkin asioida omatoimisesti ja hakea Kelan etuudet ja lähettää liitteet verkossa, kertoo etuusjohtaja Anne Neimala.

Ajanvaraus on hyödyllinen muutostilanteissa

Ajanvaraus on tarkoitettu asiakkaille, joiden elämäntilanteessa tapahtuu suuria muutoksia ja jotka tarvitsevat Kela-asioittensa hoidossa henkilökohtaista neuvontaa. Tällaisia tilanteita voi olla esimerkiksi toimintakyvyn heikkeneminen, jolloin asiakas saattaa tarvita useaa etuutta. Myös esimerkiksi Suomeen muuttava voi asioida ajanvarauksella, jolloin Kelassa tarkistetaan asiakkaan ja hänen perheensä oikeus eri etuuksiin.

Asiakas voi varata ajan osoitteessa www.kela.fi/ajanvaraus. Ajanvarauksen voi perua samassa osoitteessa. Ajan saa varattua myös toimistosta tai puhelinpalvelusta.

Tänään ilmestyvä Kelan Elämässä-lehti (1/13) kirjoittaa ajanvarauksesta artikkelissa Kelassa kotoa käsin.

Lisätietoja asiakkaalle:
www.kela.fi/ajanvaraus

Lisätietoja medialle:
Kelan kenttäosasto
Erikoissuunnittelija Kirsi Hokkanen, puh. 040 354 2367
Kelan eläke- ja toimeentuloturvaosasto,
Etuusjohtaja Anne Neimala, puh. 0400 746 252

Kelan viestintä
Puhelinpalvelu medialle p. 040 733 522, arkisin klo 9-16
viestinta@kela.fi

Mediainfo on Kelan taustoittava uutiskirje medialle. Tilaa kerran kuussa ilmestyvä mediainfo osoitteessa http://www.kela.fi/uutiskirje