Opintotuen muutosilmoituksen voi nyt tehdä verkossa

Opiskelijoilla elämäntilanteet vaihtelevat tiuhaan, ja muutokset vaikuttavat lähes aina opintotukeen. Nyt muutoksista voi ilmoittaa Kelalle kätevästi opintotuen sähköisellä muutosilmoituksella. Uuden palvelun myötä opiskelija voi hoitaa kaikki opintotukiasiansa verkossa.

– Opintotukea koskevia paperisia muutosilmoituksia on vuosittain jätetty 250 000–300 000. Uskon, että muutosilmoituksen käyttöönotto saa opiskelijat asioimaan entistä ahkerammin verkossa, sillä valtaosa opintotuen hakemuksista on muutosilmoituksia, ennakoi Kelan opintotukiryhmän suunnittelija Jouni Parkkonen. Opintotukea saava opiskelija voi ilmoittaa sähköisesti tukeensa vaikuttavista muutoksista, kuten asumisen muutoksesta tai työharjoittelusta. Lisäksi muutosilmoituksella voi hakea opintotukea lisäajalle tai esimerkiksi kesäopintotukea. Kaikki opiskelijat voivat käyttää sähköistä palvelua – myös ulkomailla opiskelevat. Opintotuen sähköinen hakemus on vaivaton ja turvallinen tapa hakea opintotukea. Kelan rekisteritietojen ja asiakkaan antamien vastausten perusteella asiakkaalta kysytään vain tarvittavat tiedot. Palvelu tarkistaa, että kaikkiin pakollisiin kysymyksiin on vastattu, ja se opastaa käyttäjää ohje- ja virheilmoitusten avulla. Kelan asiointipalvelu tarjoaa opiskelijalle kattavan verkkopalvelun, sillä muutosilmoituksen lisäksi opiskelija voi jo hakea, palauttaa, perua ja lakkauttaa opintotuen sähköisesti. Lisäksi opiskelija voi tarkistaa asiointipalvelusta, paljonko opintotukea hän on nostanut ja mikä on vuosituloraja ansioille. Asiointipalvelusta opiskelija näkee myös hakemuksensa käsittelytilanteen, tuen maksupäivän ja suuruuden sekä opintolainatietonsa. Palvelu on osoitteessa www.kela.fi/asiointi. Palveluun kirjaudutaan joko omilla verkkopankkitunnuksilla tai sähköisellä henkilökortilla. Liitteet on muistettava toimittaa jälkikäteen Jos hakemukseen tarvitaan liitteitä, asiakas saa tiedon siitä hakemusta täyttäessään. Hän voi tulostaa liiteluettelon hakemuksen täyttämisen yhteydessä. Myöhemmin liiteluettelon voi tulostaa Kelan asiointipalvelussa olevasta aiemmin lähetettyjen sähköisten hakemusten arkistosta. Asiakkaalla on kaksi viikkoa aikaa toimittaa tarvittavat liitteet Kelaan tai yliopiston opintotukilautakuntaan. Liitteet voi postittaa Suomessa ilman postimaksua liiteluettelossa olevan vastauslähetystunnuksen avulla. Jos liitteet lähetetään ulkomailta, asiakkaan on itse maksettava lähetyksen postimaksu. Sähköisten hakemuksien osuus kasvaa Tammi-syyskuussa 2009 verkossa lähettiin yli 40 000 opintotukihakemusta. Lisäksi samana aikana tehtiin yli 43 000 sähköistä opintotuen perumis-, palauttamis- ja lakkauttamisilmoitusta. Parhaimmillaan heinäkuussa jätettiin verkossa 35 % kuukauden aikana jätetyistä opintotukihakemuksista. – Esimerkiksi opintotuen vapaaehtoisista palautuksista jo yli 90 % tehdään verkossa. Sähköinen muutosilmoitus tuo paljon uusia käyttäjiä Kelan verkkopalveluihin, Parkkonen jatkaa. Lisätietoja: Kelan opintotukiryhmä, suunnittelija Jouni Parkkonen, puh. 040 199 3760, etunimi.sukunimi@kela.fi