Opintotuen puhelinpalveluun odotetaan ruuhkaa

Kela postittaa tällä viikolla opintotuen takaisinmaksuehdotukset opiskelijoille. Opiskelija voi katsoa päätösehdotuksen myös verkossa Kelan asiointipalvelussa ja jättää tarvittaessa uudelleenkäsittelypyynnön.

Kela on lähettänyt päätösehdotukset opintotuen takaisinperinnästä opiskelijoille, joiden vuositulot ylittivät vuositulorajan vuonna 2014. Tämän vuoksi Kela odottaa opintotuen puhelinpalveluun runsaasti puheluja loppuviikosta. Puhelujen määrän arvioidaan jopa viisinkertaistuvan.

Ruuhkan odotetaan alkavan torstai-iltapäivänä ja jatkuvan seuraavalle viikolle.

Kela muistuttaa, että kyseessä on päätösehdotus, sillä Kelalla ei ole tietoa siitä, mikä osa tuloista on saatu opiskeluaikana. Jos vuositulorajan ylitys johtuu muista kuin opiskeluaikana saaduista tuloista, esimerkiksi valmistumisen jälkeisistä tuloista, maksettava määrä voi pienentyä tai maksettavaa ei tule lainkaan.

Opiskelija voi tehdä Kelalle uudelleenkäsittelypyynnön 17.3.2016 mennessä. Siinä hän antaa selvityksen opinnoistaan ja siitä, milloin tulot on saatu. Selvitys on tarpeen, jos opiskelija on vuoden 2014 aikana aloittanut opintonsa, valmistunut tai käyttänyt enimmäistukiaikansa loppuun.

Vapaamuotoisen, kirjallisen uudelleenkäsittelypyynnön voi tehdä Viestit-toiminnolla Kelan asiointipalvelussa www.kela.fi/asiointi, johon kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

Jos opiskelija ei tee uudelleenkäsittelypyyntöä, takaisin perittävä määrä on maksettava viimeistään 15.4.2016. Maksujärjestelyistä voi neuvotella Kelan perintäkeskuksen kanssa, puh. 020 634 4940.

Lisätietoja asiakkaille: