Opintotuki osalle aikuislukiolaisista

Opintotukilain muutos tuo syksystä alkaen opintotuki- ja koulumatkatukioikeuden osalle aikuis- ja iltalukioiden opiskelijoista. Tukea voi saada, jos opiskelija suorittaa lukio-opinnot ammatillisen perustutkinnon yhteydessä eli yhdistelmätutkintona.

Kela toivoi, että tukioikeus olisi tullut saman tien kaikille päätoimisesti opiskeleville aikuislukiolaisille.

– Pelkästään aikuislukio-opintoja suorittava voi siis edelleen jäädä sekä opintotuen että työttömyysturvan ulkopuolelle, toteaa pääsuunnittelija Ilpo Lahtinen Kelan opintotukiryhmästä. Lahtisen mukaan tarvittavaa lisärahoitusta ei löytynyt opetus- ja kulttuuriministeriön opintotukibudjettiin.

Lisäksi toisen asteen oppilaitosten opintoihin tulee enimmäisaika, jonka opintotukea voi saada. Kun opintojen tavanomainen suoritusaika on ylittynyt vuodella, lukiolaisella tai ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijalla on 12 kuukautta aikaa saada opintonsa päätökseen. Sen jälkeen opintotukea ei voida enää myöntää.

Koulumatkatuen tukiaika voi muuttua

Koulumatkatuen 1.8.2013 voimaan tuleva lainmuutos muuttaa lukuvuoden tukikuukausia koskevia sääntöjä. Opiskelija voi saada koulumatkatukea, jos hänellä on kalenterikuukauden aikana vähintään 18 koulumatkatukiaikaan kuuluvaa päivää.

– Jos opinnot ja päivittäinen koulumatka alkavat esimerkiksi elokuussa 14. päivä tai aiemmin, opiskelija voi saada elokuulta koulumatkatukea. Mutta jos koulu alkaa 15. elokuuta tai myöhemmin, koulumatkatuen voi saada vasta syyskuun alusta alkaen, selventää pääsuunnittelija Piia Kuusisto Kelan opintotukiryhmästä.

Kuusiston mukaan osalla opiskelijoista tukiaika pitenee tai lyhenee viimevuotisesta.

– Voi siis käydä niin, että viime lukuvuonna opiskelija sai koulumatkatuen kymmeneltä kuukaudelta, mutta nyt vain yhdeksältä, Kuusisto sanoo.

Lainmuutoksen ansiosta työssäoppimisjaksolta saatu palkka ei enää estä koulumatkatuen saamista.

Koulumatkatuella korvataan päivittäisten koulumatkojen kustannuksia. Tukea voi saada lukiolainen tai opiskelija, joka suorittaa ammatillista perustutkintoa tai muuta ammatillista peruskoulutusta. Yhdensuuntaisen koulumatkan on oltava vähintään 10 kilometriä ja kustannusten yli 54 euroa kuukaudessa.

Voit selvittää mahdollisuutesi saada koulumatkatukea sekä tuen suuruuden ja tukiajan Kelan verkkosivujen laskureilla osoitteessa www.kela.fi/laskurit.

Lisätietoja asiakkaalle
www.kela.fi/opiskelijat