Opiskelijoiden asiointipalvelussa tunnistus laajenee vähitellen

Kela tiedottaa 1.3.2004 Opiskelijoiden asiointipalvelussa tunnistus laajenee vähitellen Kela avasi tammikuussa opiskelijoille sähköisen asiointipalvelun verkossa. Tällä hetkellä palveluun voi tunnistautua kolmen eri pankkiryhmän tunnuksilla. - Muiden pankkiryhmien tunnuksia voidaan ottaa mukaa heti, kun niillä on riittävät sähköiset valmiudet. Huhtikuusta alkaen tunnistus onnistuu myös sähköisellä henkilökortilla, kertoo tietohallintopäällikkö Markku Kiiski Kelasta. Kela, työministeriö ja Verohallitus aloittivat vuosi sitten yhteistyön, jonka tuloksena on syntynyt viranomaisten yhteinen asiakkaiden tunnistusjärjestelmä sähköistä asiointia varten. Ensimmäiset Tunnistus.fi -palvelua hyödyntävät verkkopalvelut on jo otettu käyttöön. Kelan ensimmäinen sähköinen asiointipalvelu on suunnattu opiskelijoille. Toistaiseksi palveluun pääsee sisään vain Nordean, Osuuspankin ja Sampo Pankin verkkopankkien käyttäjätunnuksilla ja salasanoilla. Vähitellen tunnistuspalvelun vaihtoehdot kuitenkin laajenevat. - Tarkoituksena ei ole suosia tiettyjä pankkiryhmiä. Kaikille Suomen Pankkiyhdistyksen jäsenille tarjottiin mahdollisuutta osallistua. Ensivaiheessa mukaan saatiin ne pankkiryhmät, joilla oli jo olemassa sähköiset valmiudet tarjota tunnistuspalvelua. Sitä mukaa kun valmiudet kehittyvät, mukaan voidaan liittää uusia pankkiryhmiä, kertoo Kela tietohallintopäällikkö Markku Kiiski. Maaliskuun lopussa mukaan tunnistuspalveluun tulee sähköinen henkilökortti (HST-kortti). Kortin myöntää poliisilaitos ja Väestörekisterikeskus toimittaa korttiin henkilön tunnistamisessa tarvittavat varmenteet. Sähköistä henkilökorttia käytetään tietokoneeseen liitettävällä lukijalaitteella. - Lisäksi Kela selvittää yhdessä muiden viranomaisten kanssa mahdollisuutta luoda kansalaiskäyttäjille ilmainen, pankkitunnistusta teknisesti vastaava menettelytapa, jonka saisi käyttöönsä suoraan viranomaisilta, toteaa Kiiski. Kelan Internet-sivuilla www.kela.fi avattu Opintotuen asiointipalvelu on Kelan ensimmäinen sähköinen asiointipalvelu, jossa tunnistettu henkilöasiakas voi hoitaa etuusasiointinsa henkilökohtaisesti Internetissä. Opintotuen asiointipalvelusta voi selvittää mm. opintotuen hakemus- ja ratkaisutiedot sekä opintotuen vastuuyksikön. Opintotuen asiointipalveluun pääsee Kelan verkkosivujen www.kela.fi etusivun Asiointi-linkistä. Kelan Internet-sivuilla vieraili viime vuonna 1,7 miljoonaa kävijää. Sivuilla voi esimerkiksi täyttää ja tulostaa yli 100 erilaista etuuksien hakemuslomaketta. Käytettävissä on myös laskureita, joilla voi arvioida sairauspäivärahan, vanhempainrahan, asumislisän tai opintotuen määrää omalla kohdalla. Verkkosivujen palveluja esitellään Kelan juuri ilmestyneissä asiakaslehdissä. Kelan sanomat ja FPA-bladet jaetaan jokaiseen kotiin 1.- 14.3.2004. Lisätietoja Kelan tietohallinto-osasto, tietohallintopäällikkö Markku Kiiski, p. 020 434 3404 tai 040 715 4164, Kelan viestintä, tiedottaja Minna Latvala, p. 020 434 1418 tai 0400 245 926, tiedottaja Milla Holopainen, p. 020 434 1413. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/01/20040301BIT00180/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/01/20040301BIT00180/wkr0002.pdf