Sairausvakuutus 40 vuotta

Kela tiedottaa, JULKAISUVAPAA 1.4.2004 Sairausvakuutus 40 vuotta Sairausvakuutus on ollut osa suomalaista sosiaaliturvaa jo 40 vuoden ajan. Vakuutetut ja työnantajat alkoivat maksaa sairausvakuutusmaksua 1.4.1964. Syyskuussa avattiin sairausvakuutustoimistot, jotka ryhtyivät maksamaan vakuutetuille uusia sairausvakuutuksen etuuksia, kuten sairauspäivärahaa, lääkekorvauksia ja äitiyspäivärahaa. Sairausvakuutuslaki ja -asetus vahvistettiin vuonna 1963. Lain mukaan jokainen Suomessa asuva on vakuutettu sairauden, raskauden ja synnytyksen varalta. Sairausvakuutuksen etuudet rahoitetaan pääosin vakuutetuilta ja työnantajilta kerättävillä vakuutusmaksuilla. Sairausvakuutuslaki astui voimaan vaiheittain. Sairausvakuutusmaksua vakuutetut ja työnantajat alkoivat maksaa 1.4.1964. Vakuutetuilta maksu oli tuolloin 0,375 % kunnallisverotuksessa verotettavasta tulosta ja työnantajilta 0,5 % palkkasummasta. Sairausvakuutuksen toimeenpano annettiin Kansaneläkelaitoksen tehtäväksi. Suomi jaettiin 205 sairausvakuutuspiiriin, joista jokaiseen perustettiin sairausvakuutustoimisto. Sairausvakuutusasetuksen mukaisesti jokaiselle vakuutetulle tuli antaa henkilökohtaisella sosiaaliturvatunnuksella varustettu sairausvakuutuskortti. Sairausvakuutustoimistot avasivat ovensa 1.9.1964 ja toimistoista ryhdyttiin maksamaan sairausvakuutuslain mukaisia etuuksia. Ensivaiheessa maksettiin sairauspäivärahaa, äitiyspäivärahaa, lääkekorvauksia ja korvausta sairauden vuoksi tehdyistä matkoista sekä korvauksia lääkärin määräämästä tutkimuksesta ja hoidosta. Korvaukset maksettiin asiakkaille tiskillä käteisenä. "Niin toimihenkilöt kuin monet asiakkaatkin olivat tietoisia hetken historiallisuudesta. Sairausvakuutustoimistojen johtajat näppäilivät kuvia asiakkaistaan ja ensimmäisiä lääkekorvauksia laskettiin hartaudella. Suomalaiset näyttävät olleen alusta perillä oikeuksistaan, ja toimistoista lähti yleensä tyytyväisiä ihmisiä." (Kai Häggman: Suurten muutosten Suomessa. Kansaneläkelaitos 1937-1997) Sairausvakuutusuudistuksen toinen täytäntöönpanovaihe alkoi 1.1.1967, jolloin ryhdyttiin maksamaan korvauksia yksityislääkärin palkkioista. Sairausvakuutusmaksu Vakuutetuilta ja työnantajilta perittävien sairausvakuutusmaksujen suuruus säädetään lailla. Sairausvakuutusmaksua maksavat käytännössä kaikki Suomessa asuvat, joilla on ennakkoperinnän alaista tuloa. Tällä hetkellä vakuutettujen sairausvakuutusmaksu on 1,5 prosenttia kunnallisverotuksessa verotettavasta tulosta. Palkkakuitissa sairausvakuutus-maksun osuutta ei näe erikseen, sillä se sisältyy ennakonpidätykseen. Työnantajien sairausvakuutusmaksun suuruus vaihtelee työnantajan mukaan: tänä vuonna se on yksityisillä työnantajilla sekä kunnilla ja seurakunnilla 1,614 % palkoista ja valtiolla 2,864 % palkoista. Sairausvakuutusmaksut tilitetään Kansaneläkelaitokselle erityiseen sairausvakuutus-rahastoon. Kunkin vuoden etuudet rahoitetaan samana vuonna kertyneillä tuotoilla. Jos sairausvakuutusrahaston tuotot eivät riitä, puuttuva osa suoritetaan valtion varoista takuusuorituksena. Valtio turvaa lisäksi rahastojen maksuvalmiuden kunakin ajankohtana. Sairausvakuutuksen rahoituksen muutokset Vakuutettujen ja työnantajien sairausvakuutusmaksuja on korotettu tavallisesti merkittävien uudistusten yhteydessä. Tällaisia olivat mm. lääkärinpalkkiokorvausten mukaantulo vuonna 1967, kansanterveyslaki 1972 ja äitiysrahakauden tuntuva pidentäminen 1974 (ks. liitetaulukko: Sairausvakuutusmaksut 1964-2004). Vuoteen 1982 saakka vakuutusmaksuprosentti oli sama kaikille työnantajille. Toukokuusta 1982 lähtien vakuutusmaksun suuruus on määräytynyt sen mukaan, toimiiko työnantaja yksityisellä vai julkisella sektorilla. Valtion takuusuoritusta on tarvittu vaihtelevasti sairausvakuutuksen 40- vuotisen historian aikana. 1960 - 1970 -luvulla selvittiin enimmäkseen vakuutusmaksutuotoilla, mutta vuonna 1983 valtion takuusuorituksen osuus nousi peräti 24,7 %:iin sairausvakuutuksen rahoituksesta. Siitä eteenpäin vuoteen 1993 saakka valtion takuusuoritusta tarvittiin vuosittain vaihteleva määrä. Muutos johtui vuoden 1982 ns. SOVE-uudistuksesta, jossa sairausvakuutuksen päiväraha muutettiin veronalaiseksi ja samalla ansiopäivärahat korotettiin 80 %:iin työtulosta. Uudistuksen myötä maksettujen päivärahojen kustannukset kaksinkertaistuivat vuodesta 1981 vuoteen 1982. Lamavuosina 1993-1997 sairausvakuutuksen kustannukset rahoitettiin ilman valtion takuusuoritusta. Vuonna 1992 vakuutettujen sairausvakuutusmaksu nostettiin 1,7 prosentista 2,2 prosenttiin. Lisäksi tietyn tulon ylittävältä tulon osalta perittiin korotettua sairausvakuutusmaksua. Vuosina 1993-2002 eläkeläiset maksoivat korkeampia maksuja kuin muut vakuutetut. Vuonna 1998 sairausvakuutusmaksu alennettiin nykyiseen 1,5 prosenttiin. Samalla kääntyi laskuun vakuutettujen sairausvakuutusmaksulla rahoitettava osuus sairausvakuutuksen kustannuksista. Korkeimmillaan sen osuus rahoituksesta oli 65 % vuonna 1997, mutta vuonna 2003 vakuutettujen osuus oli laskenut 31 %:in. Myös työnantajien maksuosuus on laskenut 1990-luvulla. Korkeimmillaan se oli 43 % vuonna 1990. Vuonna 2003 työnantajien osuus rahoituksesta oli 30%. Vastaavasti valtion takuusuorituksen osuus sairausvakuutuksen rahoituksessa on kasvanut vuodesta 1998 lähtien. Vuonna 2002 takuusuorituksen osuus sairausvakuutuksen kustannuksista oli jo 21 %. Lisäksi sairausvakuutuksen rahoitusta on tasapainotettu ohjaamalla sairausvakuutusrahastoon osa ALV:n tuotosta vuodesta 2002 lähtien. Lisätietoja Kela, johtaja Pekka Morri, puh. 020 434 1324 Kelan tutkimusosasto, johtava tutkija Heikki Niemelä, puh. 020 434 1964 Kelan talousosasto, suunnittelija Pirkko Peltonen, puh. 020 434 1328 Kelan aktuaari- ja tilasto-osasto, pääsuunnittelija Kaarlo Maaniemi, 020 434 1378 Kelan Internet-sivuilta löytyy kattavat tilastot sairausvakuutuksen rahoituksesta ja korvauksista sekä valmiina kuvioina että aineistoina (pdf- ja Excel-tiedostot). - Sairausvakuutuksen rahoitus 1965-2003 - Kaikki sairausvakuutusrahastosta maksetut korvaukset 1965-2003 - Sairaanhoitokorvaukset 1965-2003 - Lääkekorvausten kehitys 1965-2003 - Maksetut sairaus- ja vanhempainpäivärahat 1965-2003 - Sairausvakuutuksen keskimääräiset päivärahakorvaukset 1965-2003 - Sairaus- ja vanhempainpäivärahaa saaneet 1970-2003 Ks. Kela tilastoi / Verkkotilastot / Kuviot / Sairausvakuutus tai suora linkki: http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/210901113859TL?openDocument ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/01/20040401BIT00290/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/01/20040401BIT00290/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/01/20040401BIT00290/wkr0003.xls Appendix