Taksimatkojen suorakorvaus laajenee Kainuuseen

Kelan korvaamien taksimatkojen keskitetty tilausnumero otetaan käyttöön Kainuussa 6.9.2011.

Kaikki Kelan korvaamat taksimatkat Kainuun sairaanhoitopiirin alueella tilataan 6.9. alkaen numerosta 0600 398 008 (Kainuun taksikeskus). Tästä numerosta tilatusta matkasta asiakas saa matkakorvauksen heti taksissa esittämällä Kela-kortin. Asiakas maksaa ainoastaan omavastuuosuuden, joka on 9,25 euroa yhdensuuntaiselta matkalta.

Asiakas voi tilata samalla kertaa kaikki tiedossaan olevat matkat terveydenhuoltoon seuraavien kahden viikon ajalle. Hän voi halutessaan pyytää oman kotikunnan taksia. Muussa tapauksessa tilaukset välitetään asiakasta lähinnä olevalle vapaalle taksille tai invataksille.

Kela korvaa sairauden tai raskauden vuoksi tehdyt matkat terveydenhuoltoon sekä matkat Kelan järjestämään kuntoutukseen. Matkat korvataan ensisijaisesti julkisten kulkuvälineiden kustannusten mukaisesti. Taksin käyttö korvataan, jos matkustaja ei voi käyttää julkisia kulkuneuvoja terveydentilansa vuoksi. Matka korvataan myös, jos julkisia kulkuyhteyksiä ei ole kohtuudella käytettävissä.

Kelan ja Taksiliiton sopima suorakorvausjärjestelmä otetaan käyttöön vaiheittain koko maassa vuoteen 2013 mennessä. Tällä halutaan varmistaa, että toimintamalli palvelee kaikkia asiakasryhmiä sekä autoilijoita hyvin ja kattavasti.

Oikeus tuttuun taksiin

Kelan vaikeavammaisten kuntoutusta saavilla asiakkailla ja aiemmin sitä saaneilla 65 vuotta täyttäneillä henkilöillä on edelleen oikeus käyttää tuttua taksinkuljettajaa, ns. vakiotaksia. Vakiotaksia voivat käyttää myös yksin matkustustavat alle 16-vuotiaat lapset ja vaikeasti sairaat lapset. Vakiotaksia ei tilata keskitetystä tilausnumerosta, vaan asiakas sopii tilauksesta haluamansa autoilijan kanssa.

Taksikuljetusten määrä lisääntyy

Kainuun sairaanhoitopiirin alueella korvattiin noin 60 000 taksimatkaa vuonna 2010. Korvauksia maksettiin taksimatkoista noin 4,2 miljoonaa euroa, mikä on 400 000 euroa enemmän kuin edellisenä vuonna.

Vuonna 2010 Kela korvasi koko maassa 2,9 miljoonaa taksimatkaa, joiden kustannukset olivat noin 155 miljoonaa euroa. Korvattavien taksimatkojen määrä kasvaa yli 100 000 matkalla ja kustannukset noin 10 prosentilla vuodessa.

Keski-Suomessa kokeiluna 3.6.2010 alkanut järjestelmä laajeni Pohjois-Savoon 3.1.2011. Näillä alueilla järjestelmän on arvioitu säästäneen tähän asti noin 2 miljoonaa euroa. Järjestelmä on lisäksi käytössä Kanta-Hämeessä ja Pirkanmaalla.

Lisätietoja asiakkaille

Kelan palvelunumero sairausasioissa 020 692 204 arkisin klo 8–18

Lisätietoja medialle ja yhteistyökumppaneille

Kainuun alueella:

Kelan Pohjois-Pohjanmaan vakuutuspiiri, ma. vakuutuspiirin johtaja Anna Liisa Uusitalo 020 635 4110

Suomen Taksiliitto, toiminnanjohtaja Olli Veijola 0500 680 533

Koko valtakunnan osalta: