Taksimatkojen suorakorvaus laajenee Varsinais-Suomeen

Kelan korvaamien taksimatkojen keskitetty tilausnumero otetaan käyttöön Varsinais-Suomessa 29.11.2011.

Kaikki Kelan korvaamat taksimatkat Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin alueella tilataan 29.11. alkaen numerosta (02)10 600 60 (Varsinais-Suomen taksikeskus). Tästä numerosta tilatusta matkasta asiakas saa matkakorvauksen heti taksissa esittämällä Kela-kortin. Asiakas maksaa ainoastaan omavastuuosuuden, joka on 9,25 euroa yhdensuuntaiselta matkalta. Puhelun hinta on sama kuin tavallisen taksin tilauspuhelu alueella (0,99 € + pvm). Taksikeskus on auki ympäri vuorokauden joka päivä. Asiakas voi tilata useamman matkan samalla puhelinsoitolla.

On suositeltavaa, että matkat tilataan heti, kun vastaanottoajat ovat tiedossa. Etenkin jos asiakas tarvitsee inva- tai paaritaksin, kannattaa matka tilata hyvissä ajoin, jotta ajoneuvon saatavuus voidaan varmistaa.

Kelan ja Taksiliiton sopima suorakorvausjärjestelmä on jo käytössä Kanta-Hämeen, Keski-Suomen, Pirkanmaan, Pohjois-Savon, Kainuun, Pohjois-Pohjanmaan ja Pohjois-Karjalan sairaanhoitopiireissä. Ensi vuonna järjestelmä laajenee yhdeksään sairaanhoitopiiriin, ja syksyyn 2013 mennessä se tulee käyttöön koko maahan.

Järjestelmä parantaa asiakaspalvelua ja hillitsee kustannuksia

Kelan korvaamien matkojen vuotuinen omavastuu, ns. matkakatto on 157,25 euroa. Jos asiakkaan matkakustannusten omavastuut kalenterivuoden aikana ylittävät matkakaton, Kela maksaa ylittävän osan tarpeellisista matkakustannuksista kokonaan. Suorakorvausjärjestelmän kautta tilatut matkat kerryttävät asiakkaan matkakattoa nopeasti. Myös lyhyet, kustannuksiltaan alle 9,25 euron omavastuun jäävät matkat lasketaan mukaan matkakattokertymään.

– Suorakorvausjärjestelmä toimii hyvin. Asiakkaat ja terveydenhuolto ovat pääsääntöisesti antaneet kiittävää palautetta yhdestä tilausnumerosta. Samalla puhelinsoitolla voi tilata kaikki tiedossa olevat matkat terveydenhuoltoon seuraavien kahden viikon ajalle. Asiakas voi halutessaan pyytää oman kotikunnan taksia. Järjestelmä helpottaa myös matkakorvausten käsittelyä Kelassa, ja autoilijat saavat heille kuuluvat tilitykset takaisin aiempaa nopeammin. Suorakorvausjärjestelmässä matkat tilataan yhdestä sairaanhoitopiirin tilauskeskuksesta, jotta samaan suuntaan matkustavien asiakkaiden matkoja voidaan yhdistää. Matkojen yhdistely hillitsee matkakustannusten kasvua ja on lisäksi ekologisesti mielekästä. Säästyneet ajokilometrit säästävät myös luontoa, sanoo pääsuunnittelija Anne Giss Kelan terveysosastolta.

Kela korvaa sairauden tai raskauden vuoksi tehdyt matkat terveydenhuoltoon sekä matkat Kelan järjestämään kuntoutukseen. Matkat korvataan ensisijaisesti julkisten kulkuvälineiden kustannusten mukaisesti. Taksin käyttö korvataan, jos matkustaja ei voi käyttää julkisia kulkuneuvoja terveydentilansa vuoksi. Matka korvataan myös, jos julkisia kulkuyhteyksiä ei ole kohtuudella käytettävissä.

Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin alueella korvattiin noin 292 000 taksimatkaa vuonna 2010. Korvauksia maksettiin taksimatkoista noin 11,5 miljoonaa euroa.

Oikeus tuttuun taksiin

Kelan vaikeavammaisten kuntoutusta saavilla asiakkailla ja aiemmin sitä saaneilla 65 vuotta täyttäneillä henkilöillä on edelleen oikeus käyttää tuttua taksinkuljettajaa, ns. vakiotaksia. Vakiotaksia voivat käyttää myös yksin matkustustavat alle 16-vuotiaat lapset ja vaikeasti sairaat lapset. Vakiotaksia ei tilata keskitetystä tilausnumerosta, vaan asiakas sopii tilauksesta haluamansa autoilijan kanssa.

Lisätietoja asiakkaille
Kelan palvelunumero sairausasioissa 020 692 204 arkisin klo 8–18

Lisätietoja medialle ja yhteistyökumppaneille
Varsinais-Suomen alueella:
Kelan Turun vakuutuspiiri, vakuutuspiirin johtaja Heikki Heilä, puh. 020 6359747
Suomen Taksiliitto, toiminnanjohtaja Seppo Lehto, puh. 0500 783801

Koko valtakunnan osalta: