Takuueläkkeen tietoja voi nyt seurata verkossa

Takuueläkkeen hakijat ja saajat voivat nyt tarkistaa Kelan asiointipalvelusta takuueläkkeeseen liittyviä tietoja. Takuueläkettä saa 103 840 Suomessa asuvaa henkilöä, kansaneläkettä kaikkiaan 648 316.

Kelan verkkoasiointipalvelussa asiakkaat voivat nyt tarkistaa, onko oma takuueläkehakemus tullut Kelaan ja onko se hyväksytty. Lisäksi asiakkaat näkevät palvelusta takuueläkkeen maksupäivän.

Takuueläke otettiin käyttöön maaliskuussa 2011. Takuueläke turvaa vähimmäiseläkkeen Suomessa asuvalle henkilölle. Täyden takuueläkkeen, 738,82 euroa, saavat vain ne, joilla ei ole muita eläkkeitä. Takuueläkkeen määrään vaikuttavat saajan kaikki muut eläkkeet Suomesta tai ulkomailta.

Viime vuonna Kelaan tuli 15 846 takuueläkehakemusta, joista vuoden loppuun mennessä oli ratkaistu 15 051. Takuueläke myönnettiin 6 519 hakijalle, ja 4 320 saajan eläke tarkistettiin. 2 286 hakijaa ei täyttänyt myöntämisen edellytyksiä ja 1 926 takuueläkettä lakkautettiin.

Takuueläkettä sai vuoden 2012 lopussa kaikkiaan 103 840 henkilöä. Heistä 96 % sai myös kansaneläkettä. Takuueläkkeen saajista 61 % oli naisia. Saajien keski-ikä oli 57 vuotta. Kansaneläkettä sai vuoden 2012 lopussa 648 316 henkilöä. Kela maksoi eläke-etuuksia viime vuoden joulukuussa 699 417 henkilölle.

Oikeus takuueläkkeeseen?

Tarkista, alittavatko eläkkeistä kertyvät tulosi 732,13 e/kk. Silloin voit hakea takuueläkettä puhelimitse, Kelan toimistoissa tai lähettämällä hakemuslomakkeen Kelaan.

Lisätietoa asiakkaille

Verkossa www.kela.fi/elakelaiset