Täsmätietoa etuuksista ja vakuuttamisesta työkomennuksen aikana

Työkomennus ulkomaille voi vaikuttaa niin työntekijän kuin perheenkin Kela-etuuksiin, eläkkeisiin ja verotukseen. Uusittuun esitteeseen on koottu keskeiset asiat myös siitä, miten työkomennuksen aikana saa sairaanhoitoa Suomessa ja ulkomailla.

Kela ja Eläketurvakeskus ovat päivittäneet Työkomennus ulkomaille -esitteen. Siinä kerrotaan tiiviisti tärkeimmät sosiaaliturvaan ja eläkkeisiin liittyvät asiat, jotka työkomennukselle lähtevän työntekijän ja lähettävän työnantajan tulee tuntea ja hoitaa. Mukaan lähteviä perheenjäseniäkään ei ole unohdettu.

Ulkomaille yli vuodeksi muuttanut ei yleensä säily Suomen sosiaaliturvassa. Tällainen henkilö ei saa Kelan etuuksia eikä yleensä voi enää käyttää julkista terveydenhuoltoa Suomessa. Työkomennuksille lähtevät ovat kuitenkin usein erityisasemassa.

Työkomennuksille lähtevät voivat perheenjäsenineen usein säilyä komennuksensa ajan Suomen sosiaaliturvassa. Tämä edellyttää kuitenkin, että ennen työkomennusta hoidetaan tarvittavat hakemukset ja ilmoitukset Kelaan, Eläketurvakeskukseen ja maistraattiin. Myös verotukseen liittyvät asiat pitää selvittää. On myös hyvä tietää, miten toimia, jos tilanne muuttuu työkomennuksen aikana – työntekijä tai perheenjäsen sairastuu, puoliso aloittaa työnteon komennusmaassa tai työkomennus jostain syystä keskeytyy.

Asioiden hahmottamista helpottaa se, että esite on jaettu 3 lukuun: valmistautumiseen ennen työkomennusta, työkomennuksen aikaan ja sen jälkeen tehtäviin asioihin. Mukana on myös esimerkkejä tyypillisistä muutostilanteista, kuten työskentelymaan tai työnantajan vaihtumisesta, tai lapsen saamisesta työkomennuksen aikana tai komennuksen keskeytymisestä esimerkiksi irtisanomisen takia.

Uusi esite on kirjoitettu työntekijää silmällä pitäen, mutta siinä on myös työnantajalle hyödyllistä tietoa. Esitteen ovat laatineet Kela ja Eläketurvakeskus yhteistyössä Verohallinnon, Väestörekisterikeskuksen ja Tapaturmavakuutuslaitosten liiton (TVL) kanssa.

Julkaisu on saatavilla myöhemmin syksyllä myös painettuna ja ruotsinkielisenä.

Työkomennus ulkomaille. Sosiaaliturva, työeläke ja verotus työkomennuksen aikana (pdf)

Lisätietoja medialle:

* Suvi Rasimus, sp. etunimi.sukunimi@kela.fi, puh. 020 634 1949