Tietoa Kelan etuuksista viittomakielellä

Kela tiedottaa 14.6.2004 Tietoa Kelan etuuksista viittomakielellä Kelan tehtävänä on tiedottaa kansalaisille sosiaaliturvaetuuksista ja niihin liittyvistä oikeuksista ja velvollisuuksista. Nyt tietoa on tarjolla myös viittomakielellä, joka on noin 5 000:n suomalaisen ensikieli/äidinkieli. "Kelan etuudet pähkinänkuoressa" on viittomakielinen tietopaketti, jossa käydään läpi kaikki Kelan hoitamat etuudet vauvasta vaariin. Video lähetetään kesäkuussa kaikkiin maamme viittomakielisiin kotitalouksiin. 45 minuutin video-ohjelman on tuottanut yhteistyössä Kelan viestinnän kanssa Prosign Oy, joka on erikoistunut viittomakielisten video- ja tv- ohjelmien tuotantoon. Video sisältää samat osiot kuin Kelan vuosittain julkaisema Tunne perusturvasi -esitesarja eli: Lapsiperheelle, Kun sairastat, Kuntoutukseen, Työterveyshuolto, Opintotuki, Asumiseen tukea, Eläkkeelle, Omaisen kuoltua sekä Ilmoitusvelvollisuus, päätöksen oikaisu ja muutoksenhaku. Kela tiedottaa etuuksista asiakkaille jatkuvasti sekä suomeksi että ruotsiksi mm. asiakaslehtien ja esitteiden välityksellä. Kelan sanomat ja FPA-bladet julkaistaan myös äänilehtinä näkövammaisille neljä kertaa vuodessa. Tuhti tietopaketti "Kelan etuudet pähkinänkuoressa", joka sisältää perustiedot kaikista etuuksista ja niiden määristä, julkaistaan myös englanniksi, saksaksi ja saameksi säännöllisin väliajoin. Kaikkia etuusesitteitä saa maksutta Kelan toimistoista. Lisätietoja Kelan viestintä, tiedottaja Minna Latvala, puh. 020 434 1418 tai minna.latvala@kela.fi Prosign Oy, toimitusjohtaja Veli-Pekka Krook, puh. 045 631 8384, veli- pekka.krook@prosign.fi tuottaja Tarja Sandholm, tekstiviestit 045 631 7863, tarja.sandholm@prosign.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/14/20040614BIT00160/wkr0001.pdf