Toimivatko yksityiset terveyspalvelumarkkinat?

Sairaanhoitovakuutuksesta tuettiin yksityisten lääkäri- ja hammaslääkäri- sekä kuntoutuspalvelujen käyttöä vuonna 2012 yhteensä yli 600 miljoonalla eurolla. Kelan tutkijat ovat selvittäneet yksityisten palvelujen markkinoiden toimivuutta.

Hammashoito- ja fysioterapiapalveluissa on useilla alueilla jonkin verran kilpailua palveluntuottajien välillä. Fysioterapiapalveluissa kilpailu myös alentaa hintoja. Laboratorio- ja ultraäänitutkimusten tuottaminen on useimmilla alueilla hyvin keskittynyttä, mutta sillä ei kuitenkaan ole hintoja nostavaa vaikutusta.

– Terveyspalvelujen suuret hintaerot asettavat potilaat eriarvoiseen asemaan, pohtii tutkija Ulla Tuominen. Esimerkiksi olkanivelen ultraäänitutkimuksen hinnat vaihtelivat 60 eurosta 200 euroon. Kelan verkkosivuilla kansalaiset voivat verrata yleisimpien yksityisten terveyspalvelujen hintoja eri alueilla. Vuoden 2012 hinnat ovat vertailtavissa osoitteessa: www.kela.fi/hintavertailu.

Myös yksityislääkärien perimissä palkkioissa on suuria alueellisia eroja. Jos palkkioita alettaisiin säädellä, säätelystä hyötyisivät etenkin pääkaupunkiseudulla ja Oulun alueella asuvat, koska näillä alueilla palkkiot ovat tällä hetkellä korkeammat kuin muualla.

– Jos vastaanottokäynnin enimmäishinnaksi asetettaisiin käyntien keskimääräinen hinta ja kaikki lääkärit veloittaisivat sen, potilaille koituva vuotuinen säästö olisi noin 6 miljoonaa euroa. Säästöt olisivat jopa 20 miljoonaa euroa, jos edullisilla alueilla, kuten Pirkanmaalla, kilpailu jatkossakin pitäisi hinnat alhaisella tasolla palkkioille asetetuista enimmäishinnoista huolimatta, arvioi johtava tutkija Timo Maljanen.

Nykyisin hinnat määräytyvät vapaasti markkinoilla. Jos markkinat eivät toimi, on vaarana, että potilaat maksavat ylihintoja. Hintasäätelyllä olisi monia hyviä puolia: potilaat säästäisivät, palvelujen laatu saattaisi parantua ja sairaanhoitokorvauksia voitaisiin korottaa ilman pelkoa siitä, että korotus valuu hintoihin.

Laatukilpailun hyödyt näkyvät

Laatukilpailu toimii Kelan järjestämisvastuulla olevissa vaikeavammaisten avofysioterapiapalveluissa. Tuoreen tutkimuksen mukaan avofysioterapiapalveluissa palveluntuottajat panostavat laatuun. Tutkimuksessa analysoitiin avofysioterapiamarkkinoiden muutoksia sopimuskausilla 2007–2010 ja 2011–2014.

– Sopimustuottajiksi jääneet ja uudet tuottajat kilpailivat selvästi paremmalla laadulla kuin sopimusmarkkinoilta poistuneet yritykset, arvioi tutkija Piia Pekola. Myös sillä, että toisella sopimuskaudella asiakkaalla on ollut vapaus valita palveluntuottaja, saattaa olla myönteistä vaikutusta palvelujen laatuun.

Kelan tutkimusosaston tutkimukset ovat esillä terveystaloustieteen päivillä perjantaina 8.2.2013 Svenska Handelshögskolanissa. Tilaisuuden ohjelma on luettavissa osoitteessa: www.ttts.fi.

Lisätietoja:

Kelan tutkimusosasto,