Toisen puolesta asiointia kokeillaan Kelassa

Kelan verkkoasiointipalvelussa kokeillaan toisen puolesta asiointia 23.5.2015 alkaen. Ensimmäisessä vaiheessa toisen puolesta voi hoitaa alaikäisen huollettavan hakemuksen Suomen sosiaaliturvaan kuulumisesta ja tehdä sitä koskevia ilmoituksia.

Palvelun käyttöönoton jälkeen huoltajan on mahdollista tehdä yksin ulkomaille muuttavan alaikäisen huollettavansa puolesta hakemus Suomen sosiaaliturvaan kuulumisesta. Esimerkiksi ulkomaille opiskelemaan lähtevän alaikäisen huoltaja voi tehdä hakemuksen huollettavansa puolesta Kelan verkkoasiointipalvelussa.

Palvelun käyttö edellyttää voimassa olevaa huoltajuutta ja tavanomaista tunnistautumista Kelan asiointipalveluun. Toisen puolesta asiointi löytyy Oikeus Suomen sosiaaliturvaan ‑valinnan alta. Huoltajalle näytetään valinnan jälkeen hänen alaikäiset huollettavansa, joiden puolesta hän voi täyttää hakemuksen Suomen sosiaaliturvaan kuulumisesta.

Toisen puolesta tehty hakemus kirjautuu tietojärjestelmiin huollettavan hakemuksena, ja se käsitellään normaalin prosessin mukaisesti. Jos Kelasta on tarvetta ottaa yhteyttä asiakkaaseen hakemuksen vuoksi, yhteydenotto tulee hakemuksen täyttäneelle huoltajalle, jonka yhteystiedot tallentuvat hakemukseen.

Kokeilun aikana asiointi on mahdollista ainoastaan niissä tilanteissa, joissa alaikäinen huollettava on muuttamassa yksin ulkomaille tai on tarpeen antaa ulkomailla oleskeluun liittyvä muu ilmoitus. Muissa etuuksissa verkkoasiointi toisen puolesta ei vielä ole mahdollista.

Kela kehittää jatkuvasti verkkopalveluitaan

Toisen puolesta asiointi ‑projekti liittyy Kelassa käynnissä olevaan verkkoasioinnin uudistushankkeeseen. Kelan verkkopalveluita kehitetään myös jatkossa palvelemaan asiakkaita entistäkin paremmin.

Kelan verkkoasiointipalvelussa asiakas voi mm. hakea etuuksia, käydä katsomassa etuutensa maksu- ja käsittelytietoja ja lähettää liitteitä. Asiointipalvelun etusivulta asiakas näkee myös uusimmat päätöksensä sekä muistutukset esimerkiksi lähettämättä jääneistä liitteistä. Palveluun kirjaudutaan pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

Lisätietoja medialle

Kelan eläke- ja toimeentuloturvaosasto, kehittämispäällikkö Sami Koponen, puh. 020 634 3348

Kelan eläke- ja toimeentuloturvaosasto, suunnittelija Antti Soikkeli, puh. 020 634 2771

Lisätietoja asiakkaille