Työikäisten kuntoutukseen uusi kuntoutusmalli

Kelan kuntoutusta kehitetään joustavaksi osaksi työpaikkojen työkykyä tukevaa toimintaa.

Kela kehittää ASLAK- ja Tyk-kuntoutusta yhteistyössä työnantajien, työterveyshuollon ja kuntoutuspalveluntuottajien kanssa. Tavoitteena on kehittää kaikkien näiden toimijoiden kuntoutusyhteistyötä ja saattaa Kelan kuntoutus joustavaksi osaksi työpaikkojen työkykyä tukevaa toimintaa.

Kehittämishankkeen kuntoutusmalli on joustava. Se huomioi sekä yksilön että kuntoutujaryhmän ajankohtaisen kuntoutustarpeen. Malliin kuuluu yksilöllinen tilanneanalyysi. Jokaiselle kuntoutujaryhmälle räätälöidään kuntoutus yhdessä työnantajan ja työterveyshuollon kanssa.  Sen lisäksi jokaiselle kuntoutujalle tehdään oma kuntoutussuunnitelma. Kuntoutus järjestetään vuoden aikana. Hanke toteutetaan 1.9.2012 - 30.6.2014, ja sitä rahoittaa Kela ja työeläkelaitos Ilmarinen.

Hankkeeseen liittyy laaja arviointitutkimus keskeisten toimijoiden näkökulmista. Kuntoutusta arvioi kuntoutujan näkökulmasta Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) , työterveyshuollon näkökulmasta Työterveyslaitos (TTL), kuntoutuspalveluntuottajan näkökulmasta Kuntoutussäätiö ja työnantajan näkökulmasta tutkimusta koordinoiva Kelan tutkimusosasto. Loppuraportti julkaistaan joulukuussa 2014.

Hankkeeseen osallistuu työnantajia ja työterveyshuollon yksiköitä ympäri Suomea.

Lisätietoja medialle:

Kelan terveysosasto, projektipäällikkö, asiantuntijalääkäri Kirsi Vainiemi puh. 040 0589 716,

Kelan tutkimusosasto, johtava tutkija Riitta Seppänen-Järvelä puh. 040 1838 920 (tutkimus),

Työhönkuntoutuksen kehittämishanke (TK2-hanke)