Työnantajien asiointipalvelu uudistui

Asiointipalvelun käyttö on yksinkertaistunut.

Työnantajien asiointipalvelu Kelan nettisivuilla uudistui 12. helmikuuta. Uudistuksessa palvelun rakennetta on selkeytetty ja työnantajalta pyydetään aiempaa vähemmän tietoja.

Asiointipalvelussa työnantajat voivat ilmoittaa Kelalle mm. sairausajan, kuntoutusajan ja vanhempainvapaan ajalta maksamansa palkan sekä työtulot päivärahan maksamista varten. Lisäksi työnantaja voi hakea palvelussa sairauspäivärahaa, osasairauspäivärahaa, vanhempainpäivärahaa ja vuosilomakustannuskorvausta sekä ilmoittaa osasairauspäiväraha-ajalle tehdystä sopimuksesta.

Uudistuksen jälkeen palvelussa voi yhdellä kirjautumisella tehdä usean työntekijän ilmoitukset. Samoin voi tehdä samaa etuutta koskevat hakemukset ja ilmoitukset samalla kertaa. Enää ei tarvitse kirjoittaa y-tunnusta tai valita, toimiiko työnantajana vai palkka-asioiden hoitajana.

– Uudistuksista hyötyy erityisesti se, joka ilmoittaa usean työnantajan puolesta palkkatietoja, esim. palkanlaskentayritys tai tilitoimistovaltuutettu. Palvelun käyttäjä voi täyttää yhdellä kirjautumisella eri työnantajien ilmoitukset ja hakemukset, kertoo Kelan suunnittelija Päivi Hyvärinen.

Uudistuksessa muuttui myös palveluun kirjautuminen. Vastedes palveluun voi kirjautua vain vahvalla Katso-tunnisteella. Katso-alitunnuksia käyttävien tuleekin vahvistaa tunnuksensa osoitteessa https://yritys.tunnistus.fi. Muutoksella lisättiin tietoturvaa, koska vahva Katso-tunniste on sidottu henkilötunnukseen ja tietoja lähettävän henkilöllisyys on siinä varmennettu.  Vahvassa Katso-tunnistautumisessa käytetään aina kertakäyttösalasanaa.

Automaatio lisääntyy

Työnantajien asiointipalvelu kehittyy vielä tämän vuoden aikana.

– Palkka-asioita hoitava voi jatkossa lähettää palveluun kuuluvia ilmoituksia ja hakemuksia myös suoraan palkkajärjestelmästä, jos palkkaohjelmaan tehdään palvelun vaatimat muutokset, Hyvärinen kuvaa.

Uutta palvelua kokeillaan parhaillaan Fenix-palkkaohjelmalla. Tämän vuoden aikana palvelu otetaan käyttöön muissakin palkkaohjelmissa. Ensimmäisessä vaiheessa palkkaohjelmasta voi lähettää ilmoituksen työnantajan maksamasta palkasta eli Y17-lomakkeen tiedot sekä sairauspäiväraha- tai osasairauspäivärahahakemuksen eli SV8-lomakkeen tiedot.

Lisätietoja palvelusta:

www.kela.fi/tyonantajat

Lisätietoja:

Kela, Terveysosasto
suunnittelija Päivi Hyvärinen, puh. 020 63 43904
pääsuunnittelija Leila Terkomaa, puh. 020 63 43228

Katso tiedote myös ruotsiksi: www.fpa.fi/aktuellt