Valtakirja helpottaa Kela-asiointia

Jos asiakkaan on hankala hoitaa Kela-asioitaan itse, hän voi valtuuttaa toisen henkilön asioimaan puolestaan.

Valtuutuksen voi antaa kätevimmin täyttämällä valtakirjalomakkeen. Kelan verkkosivuilta www.kela.fi/lomakkeet voi tulostaa kaksi erilaista valtakirjalomaketta: Yleinen valtuutus Kelan etuusasioiden hoitamista varten (VAL2) tai Yksilöity valtakirja asioiden hoitamista varten Kelassa (VAL3..

VAL3-lomake on rajattu valtakirja, joka antaa valtuutetulle oikeuden hoitaa tiettyjä asioita. Tällä lomakkeella esimerkiksi eläkeläinen, jolla on oikeus takuueläkkeeseen, voi valtuuttaa toisen henkilön hakemaan takuueläkettä puolestaan.

VAL2-lomake antaa laajemmat valtuudet. Esimerkiksi iäkkäät vanhemmat voivat valtuuttaa lapsensa hoitamaan heidän kaikki Kela-asiansa.

Kumpikaan valtakirja ei oikeuta muuttamaan etuudensaajan maksuosoitetta ilman valtakirjassa olevaa erillistä mainintaa. Valtakirjan haltijalla ei myöskään ole oikeutta saada muita salassa pidettäviä tietoja kuin ne, jotka ovat tarpeen asian hoitamiseksi.

Poikkeuksellisesti esim. puhelinpalvelussa asiakas voi antaa toiselle henkilölle valtuutuksen hoitaa asiaansa myös suullisesti. Kela tarkistaa tällöin sekä valtuutetun että valtuuttajan henkilöllisyyden.  Yleensä suullinen valtuutus koskee vain yhtä asiointikertaa. Jos on tarpeen, että toinen henkilö asioi asiakkaan puolesta pitempään, asia kannatta tehdä valtakirja.

Lisätietoja asiakkaalle:

Kelan verkkosivut www.kela.fi/valtakirja

Tietoa valtakirjalla asioinnista on saatavilla kela.fi-sivuilla myös ruotsiksi osoitteessa www.fpa.fi/fullmakt ja englanniksi osoitteessa www.kela.fi/authorization

Kelan puhelinpalvelu arkisin klo 8–18 www.kela.fi/puhelinpalvelu

Tiedote ruotsiksi http://www.fpa.fi/aktuellt