Valtakunnallinen valvonta lapsilisän yksinhuoltajakorotuksista

Kela tiedottaa 16.4.2003 Valtakunnallinen valvonta lapsilisän yksinhuoltajakorotuksista Lapsilisän yksinhuoltajakorotuksen maksuperusteet tutkitaan koko maassa. Kaikille lapsilisän yksinhuoltajakorotusta saaville lähetetään Kelasta kirje huhtikuussa. Kelan kirjeessä muistutetaan lapsilisän yksinhuoltajakorotuksen perusteista ja tuen saajan ilmoitusvelvollisuudesta. Kirjeen saajia kehotetaan ottamaan yhteys Kelaan, jos olosuhteissa on tapahtunut muutoksia. Yksinhuoltajalle maksetaan jokaisesta lapsesta lapsilisään yksinhuoltajakorotusta 33,60 e/kk (Ahvenanmaalla 37 e/kk). Yksinhuoltajalla tarkoitetaan lapsilisän saajaa, joka ei ole avioliitossa tai avoliitossa tai on muuttanut puolisostaan erilleen yhteiselämän lopettamiseksi. Lapsilisän yksinhuoltajakorotusta maksetaan noin 102 000 perheelle. Valtakunnallisen valvonnan tarkoituksena on selvittää, onko yksinhuoltajakorotus oikein maksussa. Valvonnan yhteydessä lähetettävällä kirjeellä pyritään siihen, että yksinhuoltajakorotuksen saaja ilmoittaisi muuttuneista olosuhteistaan oma-aloitteisesti. Lisätietoja Kelan terveys- ja toimeentuloturvaosasto, etuuspäällikkö Suvi Onninen, puh. 020 434 3942 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/16/20030416BIT00550/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/16/20030416BIT00550/wkr0002.pdf