Valtion opintolainojen takausvastuumenot pankeille ovat kasvaneet

Kela tiedottaa 26.11.2004 Valtion opintolainojen takausvastuumenot pankeille ovat kasvaneet Opintolainojen takaajana valtio joutuu korvaamaan entistä enemmän maksamatta jääneitä opintolainoja pankeille. Valtion takausvastuumenot pankeille kasvoivat runsaalla kahdeksalla miljoonalla eurolla vuosina 1998-2002. Kaikkiaan valtio maksoi pankeille opintolainoja kuluineen 117,6 miljoonaa euroa. Tiedot selviävät tuoreesta Kelan rekisteriselvityksestä. Opintolainojen maksuongelmia oli vuosina 2001-2003 eniten alle 25-vuotiailla. Heistä enemmistö oli miehiä. Miesten lainasummat olivat keskimäärin pienempiä kuin naisten. Eniten ongelmia lainan takaisinmaksussa oli ammatillisissa oppilaitoksissa opiskelleilla. Opiskelijat ottavat valtion takaamia opintolainoja vuosi vuodelta vähemmän. Opintovelallisia oli vuonna 2002 runsaat 360 000, mikä on yli 26 000 vähemmän kuin neljä vuotta aiemmin. Samalla ajanjaksolla kokonaisopintolainakanta pienentyi 253 miljoonalla eurolla. Tutkimusjaksolla havaittu valtion takausvastuumenojen kasvu taittui vuonna 2003, jolloin ne vähentyivät huomattavasti. Arvion mukaan vähenemisen syynä on lainakorkojen takaisinmaksun lykkääntyminen vuoden 2002 opintotukiuudistuksen vuoksi. Lisätietoja Kelan tutkimusosasto, tutkija Tuula Tuula Toikka, puh. 020 434 6245, tuula.toikka@kela.fi Julkaisu Tuula Toikka. Opintolainojen takaisinmaksuongelmat. Rekisteriselvitys vuosien 2001-2003 aikana valtion takausvastuunsa perusteella maksamista lainoista. Helsinki: Kela, Sosiaali- ja terveysturvan selosteita 36, 2004. ISBN 951-669-650-3. Tilaukset: Kelan tutkimusosasto, publ@kela.fi tai 020 434 1938 Raportti on luettavissa Kelan tutkimusosaston Internet-sivuilta http://www.kela.fi/tutkimus tai suora linkki raporttiin http://www.kela.fi/in/internet/liite.nsf/NET/251104132224EK/$File/selosteita_36.pdf?openElement ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=53536&fn=wkr0007.pdf