Vastavalmistunut saa työttömyysetuuden nopeimmin verkossa

Keväällä Kelan toimistossa ja työmarkkinatuen hakemuksissa näkyy jälleen piikki, kun vastavalmistuneet hakevat työttömyysetuutta. Asian nopeuttamiseksi hakemus kannattaa tehdä verkossa omavastuuajan jälkeen.

Työttömyysturvahakemusten kasvu näkyy Kelan tilastoissa kesä- ja joulukuussa, jolloin monet nuoret valmistuvat oppilaitoksista. Viime kesäkuussa Kela alkoi maksaa työmarkkinatukea tai peruspäivärahaa 5 100 vastavalmistuneelle 19–20-vuotiaalle nuorelle.

Työttömyysetuutta saavien määrä laskee yleensä syksyllä, kun opinnot tai työt alkavat. Viime elokuussa työttömyysetuutta saavien määrä oli kuitenkin lähes sama kuin kesäkuussa, ja syyskuussa saajien määrä jopa nousi hieman. Syynä tähän oli työllisyystilanteen huonontuminen.

Työllisyystilanne on edelleen tavallista huonompi, joten Kelan työttömyysetuuksien saajien määrä kasvaa luultavasti tänä kesänä viime vuotta enemmän.

Tänä vuonna työttömyysetuutta saavien määrään saattaa vaikuttaa myös vuoden alussa alkanut nuorisotakuu. Se takaa alle 30-vuotiaille vastavalmistuneille työpaikan tai koulutus- tai työkokeilupaikan. Paikkaa tarjotaan kolmen kuukauden sisällä työttömäksi ilmoittautumisesta.

Ensin ilmoittaudutaan työnhakijaksi

Kun vastavalmistunut ei heti saa töitä, hänen tulee ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi työ- ja elinkeinotoimistoon. Ilmoittautuminen kannattaa tehdä heti valmistuttuaan, sillä Kela maksaa työttömyysturvaa aikaisintaan ilmoittautumispäivästä alkaen. Myös omavastuuaika ja nuorisotakuu lasketaan ilmoittautumishetkestä.

Myös työttömyysetuuden hakemisajankohdalla on väliä. Työmarkkinatuessa on 5 arkipäivän ja peruspäivärahassa 7 arkipäivän omavastuuaika. Hakemus kannattaa jättää vasta omavastuuajan jälkeen, jolloin Kela voi huomioida sen, ja ratkaisu voidaan antaa nopeammin.

Käsittelyä voi nopeuttaa asioimalla verkossa

Kela varautuu vuosittain alkukesän ruuhkaan lisäämällä henkilökuntaa työttömyysetuuksien ratkaisuun ja käsittelemällä vireillä olevat hakemukset ennen ruuhka-aikaa.

Asiakas voi itsekin jouduttaa asiaansa. Kun hän hakee työttömyysetuuden verkossa pankkitunnuksillaan, hakemus tietoineen tulee Kelaan valmiiksi sähköisessä muodossa. Näin monta työvaihetta jää pois, ja Kela saa tehtyä päätöksen nopeammin. Hakemukseen tarvittavat liitteet voi skannata tai kuvata ja lähettää niin ikään verkossa.

Kelan verkkosivuilla www.kela.fi/valmistunut on vastavalmistuneille ohjeet työttömyysturvan hakemisesta ja hakemukseen tarvittavista liitteistä.

Lisätietoja asiakkaalle
www.kela.fi/valmistunut ja www.kela.fi/tyottomyys

Työttömyysajan tukien palvelunumero 020 692 210 arkisin klo 8–18

Lisätietoja medialle