• Kela/

Verkkoasiointi kasvaa nopeasti – jo 60 % hakemuksista tulee verkossa

Verkossa lähetettyjen hakemusten osuus kasvoi viime vuonna peräti 15 %. Vielä suurempi harppaus näkyi hakemuksen liitteissä: kasvua edellisvuoteen verrattuna oli jopa 26 %.

Verkkoasiointi on Kelan useista eri palvelumuodoista kustannuksiltaan ylivoimaisesti tehokkain. Yhden asiointikerran kustannus on esimerkiksi perinteisessä toimistopalvelussa noin 10 euroa. Verkkoasioinnissa taas puhutaan muutamista kymmenistä senteistä. Verkkoasiointia markkinoidaan asiakkaille säännöllisesti verkkomainonnalla ja erilaisilla kampanjoilla.

Kelan verkkoasiointipalveluihin kirjauduttiin viime vuonna noin 20 miljoonaa kertaa

Kirjautumalla verkkoasiointipalveluun asiakas voi hoitaa henkilökohtaisia Kela-asioitaan. Verkkoasiointipalvelussa voi esimerkiksi hakea etuuksia, lähettää tarvittavat liitteet tai tarkistaa etuuksien seuraavat maksupäivät. Henkilöasiakkaiden asiointipalveluun kirjauduttiin vuonna 2015 noin 13 miljoonaa kertaa.

Kelan etuuksia voi hakea verkossa, paperilla ja suullisesti. Vuonna 2015 jo 60 % hakemuksista lähetettiin verkkoasiointipalvelun kautta. Edellisenä vuonna osuus oli 52 %. Eniten verkossa haetaan perhe-etuuksia (73 %) ja työttömyysturvaa (72 %). Eläke-etuuksia haetaan puolestaan ylivoimaisesti eniten paperilla (90 %). Yksittäisistä etuuksista eniten verkossa haetaan vanhempainpäivärahaa (81 %). Opintotukihakemuksista 75 % tehdään verkkoasiointipalvelussa.

Hakemuksiin tarvittavista liitteistä lähes puolet (46 %) lähetettiin verkkopalveluiden kautta vuonna 2015. Edellisvuonna osuus oli 36 %.

Kela.fi:n kävijämäärä tuplaantunut viidessä vuodessa

Kelan verkkosivujen kävijämäärät ovat kasvaneet vuosittain. Viime vuonna käyntejä oli 27,5 miljoonaa. Vuonna 2010 käyntejä oli 13,9 miljoonaa, eli viidessä vuodessa kävijämäärät ovat kasvaneet lähes 100 %. Vuonna 2014 käyntejä oli 24,4 miljoonaa. Noin 54 % käynneistä johti asiointipalveluun kirjautumiseen.

Kela.fi-palvelua käytetään yhä useammin mobiililaitteilla, kuten älypuhelimilla tai tableteilla. Esimerkiksi Henkilöasiakkat-osion käytöstä noin 41 % tapahtui mobiililaitteilla vuonna 2015.

Mobiilikäytön osuus on suurin Lapsiperheet-osiossa. Sen käytöstä jo yli puolet tapahtuu mobiililaitteilla (55 %). Sekä rakenteiltaan että teksteiltään täydellisesti uudistettu Lapsiperheet-osio julkaistiin joulukuussa. Kela.fi-sivut olivat jo entuudestaan responsiiviset, mutta nyt myös sisältöjä on kehitetty niin, että niitä on mahdollisimman mukava käyttää vaikkapa puhelimella.

Videolla opastetaan lähettämään liitteet valokuvina

Hakemuksiin tarvittavia liitteitä on voinut toimittaa sähköisesti Kelaan vuoden 2012 lopulta alkaen. Skannatun dokumentin lisäksi myös puhelimella otettu selkeä valokuva kelpaa liitteeksi verkkoasiointipalvelussa.

Kela julkaisi tammikuun lopulla uuden ohjevideon, jossa opastetaan vaiheittain liitteen valokuvaaminen sekä liittäminen osaksi oikeaa etuushakemusta verkkoasiointipalvelussa. Videon katsomiseen kuluu vain kaksi minuuttia.

Lisätietoja asiakkaille

Asioi verkossa: www.kela.fi/asiointi