Vielä ennättää hakea syksyn kuntoutuskursseille

Tuki- ja liikuntaelinsairaiden kuntoutuskursseilla, aikuisiän neurologista sairautta sairastavien kuntoutus- ja sopeutumisvalmennuskursseilla sekä mielenterveyden häiriöitä sairastavien kursseilla on vielä tilaa.

Tuki- ja liikuntaelinsairaiden kursseilla on syksyn aikana vapaita paikkoja erityisesti niveloireisille ja selkäoireisille kuntoutujille. Myös niskaoireisten kursseilla on tilaa. Kursseja järjestetään kuntoutuslaitoksissa eri puolilla Suomea.

Syys- ja lokakuussa on vapaita paikkoja myös MS-tautia tai muuta aikuisiän neurologista sairautta sairastavien sopeutumisvalmennus- ja kuntoutuskursseilla. Kursseja järjestetään perhekursseina, joissa omainen voi osallistua kuntoutukseen joko koko kuntoutuksen ajan tai osan aikaa. Muutamiin MS-tautia sairastavien kursseihin kuuluu esivalinta. Esivalinnalla varmistetaan, että kurssi soveltuu kuntoutujalle ja että hän pystyy osallistumaan siihen.

Syksyllä järjestettävillä mielenterveydenhäiriöitä sairastavien kuntoutuskursseilla vahvistetaan kuntoutujan psyykkisiä, fyysisiä ja sosiaalisia taitoja, ja siten lisätään henkilön valmiuksia oman elämän hallintaan. Kurssit on suunniteltu eri kohderyhmille, kuten masennusoireisille tai paniikki- ja ahdistushäiriöisille.

Kelan järjestämiä kuntoutuskursseja voi katsoa kuntoutuskurssihaulla. Hakupalvelu näyttää reaaliaikaisesti vapaiden kurssipaikkojen määrän.

Lisätietoja vapaista kurssipaikoista ja kursseille hakeutumisesta saa myös Kelan kuntoutuksen palvelunumerosta 020 692 205.

Lisätietoja asiakkaalle:
www.kela.fi/kuntoutus

Lisätietoja medialle:
Kelan terveysosasto, kuntoutuspäällikkö Tiina Huusko, puh. 020 63 43221, 040 522 0412