KATI puolittaa hiilijalanjälkensä Keliberin kairaustyömaalla

Keliberin pitkäaikainen yhteistyökumppani Oy Kati Ab on aloittanut biopolttoöljyn käytön Keliberin malminetsinnän kairaustyömaalla Keski-Pohjanmaalla. Toimenpide vähentää kairauksen aiheuttamia päästöjä jopa yli 50 prosenttia.

”Ympäristön huomioiminen ja ympäristöön kohdistuvien negatiivisten vaikutusten minimointi on toimintaa ohjaava tavoite niin meillä kuin Keliberilläkin. Kun Neste MY Uusiutuva Polttoöljy™ tuli tänä syksynä saataville myös Pohjois-Suomessa, ehdotimme sen käyttöönottoa ensimmäiseksi juuri Keliberin kairaustyömaalla ja saimme heti myönteisen vastauksen, kertoo Katin vt. toimitusjohtaja Tapani Niskakangas.

Katissa on laskettu, että vaihtamalla tavallinen polttoöljy biopolttoöljyyn voidaan päästöjä vähentää reilu 50 % tai mahdollisesti jopa enemmän. Vuoden 2020 Keliberin työmaan kairauksista aiheutui päästöjä arviolta 78,04 t CO2e, josta 95,2 % oli peräisin kaluston polttoaineen kulutuksesta. Biopolttoainetta käyttäen arvioidut päästöt olisivat olleet 37,90 t CO2e eli 51 % alhaisemmat. Päästövähennys (40,14 t CO2e) vastaa 286 714,3 kilometrin autoilua eli matkaa 7,15 kertaa maapallon ympäri.

Keliberin toimitusjohtaja Hannu Hautala sanoo polttoöljyn vaihdon olevan hyvä esimerkki kestävän kehityksen mukaisesta toiminnasta, johon Keliber on sitoutunut: ”Työskentelemme jatkuvasti ympäristövaikutusten vähentämiseksi ja parannamme toimintaamme uusien mahdollisuuksien mukaan. Olemme iloisia, että nyt tarjoutui tilaisuus vaihtaa uusiutuvaan energiaan kairaustyömaalla.”

Kati aloitti MY-biopolttoöljyn käytön Keliberin työmaalla joulukuun toisella viikolla. Tapani Niskakangas kertoo vaihdon sujuneen ongelmitta; koneet käyvät biopolttoöljyllä siinä kuin fossiilisellakin. Biopolttoaine on myös fossiilista turvallisempaa käyttää, sillä se ei aiheuta vaaraa vesieliöille eikä ihmisen terveydelle.  Hinnaltaan se on noin 25 % fossiilista kalliimpaa, mikä nostaa kairauksen kokonaiskustannuksia noin 2 %.

”Keliber on asiakkaistamme ensimmäinen biopolttoöljyn käyttäjä. Meidän intressissämme on laajentaa sen käyttöä, mutta siihen vaikuttaa myös logistiikan kehittyminen. Nyt MY-biopolttoöljy tuodaan Kemin satamasta säiliöömme Kalajoella”, sanoo Niskakangas.

Oy Kati Ab Kalajoki on malminetsinnän ja timanttikairauksen edelläkävijä, joka on saanut ympäristösertifioinnin vuonna 2004. Yhteistyö litiumhanketta valmistelevan Keliberin kanssa on jatkunut parikymmentä vuotta. Viime vuosina Keliberin malminetsintä- ja varantokairaus on ollut jatkuvaa, ja vuodessa on kairattu yhteensä 10–20 kilometriä.

Kuva: Keliberin geologisen osaston Henri Äijälä (vas.) ja Joonas Kurtti tutkivat kairasydämiä yhdessä Oy Kati Ab:n Torsti Ylitalon ja Markus Impiön kanssa helmikuussa 2019. (Kuva: Vesa Ranta)

Lisätietoja antavat:
Hannu Hautala, toimitusjohtaja, Keliber, 040 712 2432
Tapani Niskakangas, vt. toimitusjohtaja, Oy Kati Ab Kalajoki, 040 079 7178

Oy Kati Ab on malminetsintään ja kaivostoiminnan palveluihin erikoistunut perheyhtiö, jonka päätoimialana ovat timanttikairaus ja niihin liittyvät reikämittaukset. Asiakkaamme ovat pääasiassa suomalaiset ja kansainväliset kaivosyhtiöt sekä malminetsintäyhtiöt. Lisäksi palvelemme myös kalliorakentamisen alalla toimivia yhtiöitä. Tuomme lisäarvoa asiakkaalle pitkän kokemuksemme, osaavan henkilöstömme ja standardoitujen toimintatapojemme ansiosta, joiden avulla olemme onnistuneet hyvin myös erityisen haastavissa projekteissa. Tavoitteemme on auttaa asiakkaamme hanketta etenemään tuottamalla laadukasta näytettä kallioperästä käyttäen vahvuuksiamme ja osaamistamme, jotka ovat kehittyneet yli 40 toimintavuoden aikana. Toimintatapamme ja tekniset innovaatiomme ovat tehneet meistä edelläkävijän kairaustoiminnan ympäristöystävällisimpien toimijoiden joukossa. www.oykatiab.com

Keliber lyhyesti

Keliber on suomalainen kaivos- ja akkukemikaaliyhtiö, jonka tavoitteena on tuottaa vastuullisesti akkulaatuista litiumhydroksidia kasvaville litiumakkumarkkinoille omasta malmista vuonna 2024. www.keliber.fi