Keliber työllistää yli kaksikymmentä uutta osaajaa tänä vuonna – ja satoja seuraavina vuosina

Keski-Pohjanmaalla litiumhydroksidin tuotantoa valmisteleva Keliber rekrytoi parhaillaan aktiivisesti. Yhtiö hakee nyt erityisesti teknillisten alojen osaajia johtamaan projekteja ja valmistelemaan tuotantoa, jonka on määrä käynnistyä vuonna 2024.

”Olemme työllistäneet tänä vuonna 13 uutta henkilöä, joista kolme työsuhteeseen ja viisi konsulttina Keliberille ja loput urakoitsijan kautta. Loppuvuonna tarvitsemme ainakin saman verran ihmisiä lisää”, kertoo Asko Saastamoinen, joka konsultoi Keliberiä henkilöstöasioissa – ja on itsekin yksi yhtiön tänä vuonna työllistämistä.

Nyt toukokuussa 2021 Keliberillä on meneillään sähkö- ja automaatiopäällikön, suunnitteluassistentin, rikastamon projekti-insinöörin ja Controllerin rekrytoinnit. Pian käynnistyvät viestintäjohtajan ja projektin Steering Managerin hakuprosessit. Lisäksi kesätöihin malminetsintään on tulossa neljä geologian opiskelijaa.

Rekrytoinnit vauhdittuivat kevättalvella Keliberin varmistettua 40 miljoonan euron rahoituspaketin. Sen turvin viedään eteenpäin litiumhanketta, johon kuuluu kaivostoiminta Kaustisen, Kokkolan ja Kruunupyyn alueella ja litiumhydroksidin valmistus Kokkolassa. Keliberin tavoitteena on olla Euroopassa ensimmäinen omasta malmista akkulaatuista litiumhydroksidia valmistava yritys.

Keliberillä on parhaillaan 18 omaa työntekijää. Kun huomioidaan suoraan ja välillisesti työllistetyt konsultit, on Keliberin työllistämien määrä nyt lähes 40 ja vuoden lopussa jo puolensataa. Ensi vuonna tahti kiihtyy, kun rakentaminen käynnistyy vuoden toisella puoliskolla. Keliberin arvioidaan työllistävän rakennusvaiheessa 2022–2024 jopa 500 henkilöä ja tuotantovaiheessa 150–200 henkilöä.

”Varsinainen tuotannon organisaatio haetaan vuoden 2022 ja 2023 aikana. Valitut osallistuvat ensin koulutukseen, jossa varmistetaan riittävä osaamisen taso kaikille. Tämän jälkeen he työllistyvät asennusvaiheen loppuaikana yhtiöön, jolloin tuotannon ylösajon alkaessa yhtiöllä on jo täysi organisaatio käytössään. Tuotantoon haetaan mm. prosessityöntekijöitä, asentajia, laboratoriohenkilökuntaa, työnjohtajia ja käyttöinsinöörejä. Lisäksi kaivoksen operointivaiheeseen tarvitaan geologeja ja geoteknikkoja”, Asko Saastamoinen kertoo.

Kenen sitten kannattaa hakea Keliberille? Toimitusjohtaja Hannu Hautalan mukaan aktiivisen, osaavan ja oma-aloitteisen henkilön, jota kiinnostaa työskentely ainutlaatuisessa hankkeessa ja mahdollisuus tehdä konkreettisia ilmastotekoja. Hän vinkkaa myös, että hakijan kannattaa tutustua Keliberin arvoihin, jotka ohjaavat yhtiön toimintaa: ”Ylläpidämme avoimuutta, teemme kunnianhimoisia valintoja, tavoittelemme tehokkuutta ja kunnioitamme toisiamme sekä ympäristöä.”

Haastavia tehtäviä ja osaavia työkavereita

Tuorein keliberiläinen on Senior Project Engineer Kari Laakkonen, joka aloitti työt yhtiössä 17. toukokuuta 2021. Hänen päätehtävänsä on Kokkolaan rakennettavan litiumkemiantehtaan prosessin suunnittelu. Laakkonen siirtyi Keliberiin ruotsalaisen Northvoltin palveluksesta, jossa hän oli suunnittelemassa katodimateriaalitehtaan rakentamista.

Laakkonen sanoo viihtyvänsä parhaiten työympäristössä, jossa riittää haasteita, mielenkiintoisia tehtäviä ja tekemisen meininkiä: ”Keliberissä pääsen mukaan kehittämään vielä alkuvaiheessa olevaa hanketta ja hyödyntämään siinä omaa yli 20 vuoden kokemustani akkualalta. Luonnollisesti myös mahdollisuus työskennellä kotikaupungissani Kokkolassa veti minua puoleensa.”

Työkavereitten osaamisen korkean tason nostaa esille myös geoteknikko Aki Manninen, joka on Keliberin nykyisistä työntekijöistä yksi pisimpään talossa olleita. Lisäksi keliberiläisiä yhdistää innostus, joka kumpuaa ainutlaatuisesta mahdollisuudesta olla mukana viemässä Suomea ja muuta maailmaa kohti puhtaampaa tulevaisuutta. Manninen on vakuuttunut siitä, että avoimiin tehtäviin löytyy tekijöitä. Siihen vaikuttaa paljon yhtiön maine työnantajana.

”Keliberissä kehitetään työsuojelua ja työhyvinvointia kaikkia kuunnellen. Keskusteluyhteys toimii joka suuntaan, ja kaikilla on mahdollisuus osallistua kehittämiseen, mikä on mielestäni avain hyvinvoivan ja turvallisen työyhteisön saavuttamiseksi. Asioita on tärkeää kehittää jo hankkeen tässä vaiheessa, ajatellen myöhempää suurempaa toimintaa, kun tuotanto on käynnissä”, pohtii Aki Manninen, joka on toiminut viimeiset 2,5 vuotta yhtiön työsuojeluvaltuutettuna.

Uusia malleja rekrytointeihin

Keliber kokeilee nyt uudenlaista toimintamallia rekrytoinneissa: controllerin palkkaamista yhdessä Keliberin taloushallintoa hoitavan Wiseo Taloushallinto Oy:n kanssa. Haussa on taloushallinnon ammattilainen, joka tulee olemaan Wiseon palkkalistoilla mutta jakamaan työaikansa yhtiöiden välillä.

Wiseon toimitusjohtaja Marko Lehtonen pitää yhteistä rekrytointia win-win-tilanteena, josta molemmat osapuolet hyötyvät. Esimerkiksi tiedonkulku yhtiöitten välillä paranee entisestään, samoin kuin osaamisen jakaminen. Keliberin talousjohtaja Riku Sauso sanoo toimintamallin sopivan hyvin Keliberille, jossa vielä toistaiseksi suhteellisen pienen ydinporukan ympärille rakentuu konsulteista ja asiantuntijoista koostuva ryhmä.

Hannu Hautala, toimitusjohtaja, puh. 040 712 2432

Kari Laakkosen, Aki Mannisen, Marko Lehtosen ja Riku Sauson kaikki kommentit ja valokuvat löytyvät osoitteesta https://www.keliber.fi/tyopaikat/toissa-keliberilla/

Avoimet työpaikat: