Keliberille Business Finlandilta 7 miljoonan euron rahoitus kestävän kehityksen ratkaisuihin

Business Finland on myöntänyt Keliber Technology Oy:lle enintään 7 miljoonan euron investointiavustuksen, joka kohdistuu ympäristönsuojelua merkittävästi parantavaan litiumhydroksidin tuotantoteknologiaan ja tuotteen valmistuksessa syntyvän sivuvirran hyödyntämiseen.

Kokkolan suurteollisuusalueelle suunnitellun litiumkemiantehtaan tuotantoprosessi perustuu uuteen soodaliuotustekniikkaan. Vaihtoehtoiseen tuotantoprosessiin verrattuna se säästää energiaa ja edistää kiertotaloutta.

Tuotantoprosessin sivuvirtana syntyvää analsiimihiekkaa on tarkoitus hyödyntää Kokkolan sataman laajennuksessa. Osa Business Finlandin tuesta on suunnattu analsiimihiekan käsittelylaitteiden hankintaan.

Hanke on osa Smart Mobility and Batteries from Finland -ohjelmaa. Business Finlandin avustus edistää kestävän akkuteollisuuden rakentumista Suomessa ja tukee EU-tason siirtymää vähäpäästöiseen liikenteeseen.

Investointipäätöksen edellytyksenä on voimassa oleva litiumkemiantehtaan ympäristölupa.

"Olemme ilahtuneita tästä Business Finlandin erittäin merkittävästä investointiavustuksesta, joka tukee Keliberin valintoja tuotannon ympäristövaikutusten minimoimiseksi. Toimintamme edistää eurooppalaisen akkuarvoketjun omavaraisuutta ja samalla luomme uusia työpaikkoja Suomeen", sanoo Hannu Hautala.

Hannu Hautala, toimitusjohtaja, Keliber, puh. 040 712 2432

Pekka Tanskanen, T&K-päällikkö, Keliber, puh. 044 334 4938

Keliber on suomalainen kaivos- ja akkukemikaaliyhtiö, jonka tavoitteena on tuottaa vastuullisesti akkulaatuista litiumhydroksidia kasvaville litiumakkumarkkinoille omasta malmista vuonna 2024. www.keliber.fi