Keliberille lisärahoitusta kestävän akkuarvoketjun kehittämiseen

Keliber on saanut Business Finlandilta myönteisen päätöksen hakemaansa syys-IPCEI-rahoitukseen, joka on Euroopan komission hyväksymää tukea. Keliber saa 550 000 euroa hankkeeseen, joka edistää akkuarvoketjun kestävää kehitystä, kiertotaloutta ja vastuullista tuotantoa.

Business Finlandin vuosille 2022-2023 myöntämä tuki kattaa puolet 1,1 miljoonan euron budjetista, jonka Keliber käyttää louhintatyön kehittämiseen. Hanke keskittyy erityisesti kaivosvesiin kohdistuvan ympäristövaikutuksen vähentämiseen.

”Keliber kehittää tulevia tuotantoprosessejaan mahdollisimman tehokkaiksi ja ympäristöystävällisiksi. Panostamme laajaan tutkimus- ja kehitystyöhön useiden eri yhteiskumppanien kanssa. Kaikki saamamme tuki auttaa meitä lähemmäs tavoitettamme, joka on akkulaatuisen litiumhydroksidin vastuullinen valmistus ja siten ilmastonmuutoksen hillitseminen”, sanoo toimitusjohtaja Hannu Hautala.

Business Finlandin nyt myöntämä rahoitus kuuluu Euroopan komission Autumn IPCEI -projektiin. Keliber on aiemmin saanut litiumhankkeelleen 2,6 miljoonaa euroa IPCEI-tukea, joka kohdistuu monipuolisesti kestävän tuotannon kehittämiseen.

IPCEI on lyhenne sanoista Important Project of Common European Interest (Euroopan yhteistä etua koskeva tärkeä hanke). Se on yhteiseurooppalainen akkualan tutkimus- ja innovaatiohanke, jossa EU:n pyrkimyksenä on rakentaa Eurooppaan kestävä, innovatiivinen ja kilpailukykyinen akkualan ekosysteemi.

Keliber aikoo valmistaa omasta malmista akkulaatuista litiumhydroksidia ensimmäisenä yrityksenä Euroopassa. Yhtiö tähtää tuotannon ylösajoon vuonna 2024, jolloin litiumin kysynnän arvioidaan kiihtyvän liikenteen sähköistymisen ja digitaalisaation seurauksena.