Keliberin litiumkemiantehdas Kokkolaan

Keliber (”yhtiö”) on päättänyt sijoittaa litiumkemiantehtaan (”kemiantehdas”) Kokkola Industrial Parkin (”KIP”) alueelle.

Keliber jatkaa litiumtuotannon valmistelua kahden tuotantolaitospaikkakunnan ratkaisuna. Yhtiön litiumesiintymät ja tulevat kaivokset sijaitsevat Kaustisella, Kokkolassa ja Kruunupyyssä.  Kaivoksista saatava malmi rikastetaan Kaustisen Kalavedelle rakennettavassa rikastamossa. Litiumkemiantehdas, jossa malmirikaste jatkojalostetaan litiumkarbonaatiksi, sijoitetaan Kokkolaan KIP:n alueelle.

KIP:n alueella on valmis ja vakiintunut teollinen infrastruktuuri. Samoin useat Keliberin tarvitsemat tarveaineet ja palvelut ovat alueella saatavissa. Alueella on myös valmiit vedenpuhdistus- ja jätteenkäsittelyratkaisut. Alueella toimii useita merkittäviä kemianteollisuuden toimijoita, joiden välillä on yhteistyötä mm. kulunvalvonta-, vartiointi- ja turvallisuuspalveluissa, palo- ja pelastustehtävissä sekä lakisääteisissä ympäristötarkkailuissa.

”Päätimme laajan ja huolellisen tarkastelun perusteella sijoittaa litiumkemiantehtaan Kokkolaan KIP:n alueelle.  Päätökseen vaikuttivat erityisesti KIP:n alueen valmis infrastruktuuri, useiden tarveaineiden ja palveluiden saatavuus sekä ympäristönäkökulmasta alueella jo olemassa olevat vedenpuhdistus- ja jätteenkäsittelyratkaisut. Lisäksi kemiantehtaan sijainti Kokkolassa tarjoaa meille tulevaisuudessa enemmän joustavuutta erilaisissa markkinatilanteissa. Näemme myös, että tällä päätöksellä on myönteinen vaikutus litiumtuotantomme rahoitusneuvotteluihin ja rahoitusratkaisun toteutumiseen”, toteaa toimitusjohtaja Pertti Lamberg.

Lisätietoja antaa:

Pertti Lamberg, toimitusjohtaja, puh. +358 50 5991 189