Keliberin Rapasaaren malmin koeajossa saavutettiin korkea konversioaste

Keliber on saanut päätökseen nelivaiheisen pilot-mittakaavan koeohjelman kolme ensimmäistä vaihetta. FLSmidthin kanssa tehdyssä jatkuvatoimisen korkealämpötilakonversion koeajossa saavutettiin korkea 96,3 prosentin konversioaste.

Koeohjelmalla varmistetaan yhtiön suurimman esiintymän Rapasaaren malmin toimivuus tuotantoprosessin kaikissa vaiheissa malmista valmiiksi litiumhydroksidiksi. Vastaava koeohjelma on aiemmin toteutettu käyttäen ensimmäiseksi avattavan Syväjärven kaivoksen malmia.

Koeohjelma käynnistyi syksyllä 2021. Ensimmäisessä vaiheessa porattiin ja kairattiin 130 tonnia näytemateriaalia Rapasaaren esiintymästä. Toisessa vaiheessa toteutettiin jatkuvatoiminen malminrikastuksen koeajo GTK Mintecin koetehtaassa Outokummussa. Rikastusprosessin päävaiheet ovat malmikiven murskaus, jauhatus, luokitus, magneettierotus, vaahdotus ja vedenpoisto. Rikastuskokeessa käsiteltiin noin 50 tonnia Rapasaaren spodumeenimalmia, josta tuotettiin onnistuneesti 4 tonnia spodumeenirikastetta.

Koeohjelman kolmannessa vaiheessa, korkealämpötilakonversiossa, rikasteen alfaspodumeeni muutettiin betaspodumeeniksi jatkuvatoimisessa rumpu-uunissa. Koeajossa saavutettiin keskimäärin 96,3 prosentin konversioaste. Koeajo toteutettiin yhteistyössä FLSmidthin kanssa.

Koeohjelman neljäs ja viimeinen vaihe on akkulaatuisen litiumhydroksidimonohydraatin tuottaminen soodapaineliuotuksella. Keliber tiedottaa neljännen vaiheen tuloksista myöhemmin.

Hannu Hautala, toimitusjohtaja, Keliber, puh. 040 712 2432, hannu.hautala@keliber.fi

Keliber on suomalainen kaivos- ja akkukemikaaliyhtiö, jonka tavoitteena on tuottaa vastuullisesti akkulaatuista litiumhydroksidia kasvaville litiumakkumarkkinoille omasta malmista vuonna 2024.

www.keliber.fi