Kemira investoi vedenkäsittelykemikaalien tuotantoon Aasian ja Tyynenmeren alueen kasvavien markkinoiden palvelemiseksi

Kemira Oyj, lehdistötiedote, 30. kesäkuuta 2021, klo 10.00 EEST

Kemira lisää vedenkäsittelykemikaalien tuotantokapasiteettia tehtaallaan Yanzhoussa Kiinassa. Nämä investoinnit ovat osa Kemiran kasvustrategian toteuttamista ja vastaavat Kiinassa ja muualla Aasian ja Tyynenmeren alueella kasvavaan vedenkäsittelykemikaalien kysyntään.

Kemira vahvistaa asemaansa  Aasian ja Tyynenmeren (APAC) markkinoilla ja julkistaa kaksi investointia vedenkäsittelykemikaalien tuotantokapasiteetin lisäämiseksi Kiinassa.

Kemira on aloittanut uuden natriumhypokloriitti-tuotantoyksikön rakentamisen Yanzhoun tuotantotoimipaikalla.  Kaupallinen tuotanto on tarkoitus aloittaa tammikuussa 2022. Natriumhypokloriitti on tehokas desinfiointiaine, jota käytetään vedenpuhdistukseen sellu- ja paperiteollisuudessa ja prosessiteollisuudessa sekä kunnallisessa vedenkäsittelyssä. Tuote on lisäksi keskeinen komponentti tietyissä saostumaneston sovelluksissa, jotka auttavat takaamaan paperi- ja kartonkikoneiden ajettavuuden.

Lisäksi Kemira on parhaillaan viimeistelemässä teknistä esisuunnitteluvaihetta polyalumiinikloridin (PAC) tuotantokapasiteetin lisäämiseksi Yanzhoussa. PAC on raaka- ja jäteveden puhdistuksessa käytettävä saostusaine, ja lisäksi tuotetta käytetään paperi- ja kartonkiteollisuudessa kiinnitysaineena eli fiksatiivina. Investoinnin on määrä valmistua maaliskuussa 2022.

Näiden investointien ansiosta Kemira voi tehokkaasti vastata lisääntyvään vedenkäsittelyn tarpeeseen kasvavalla APAC-alueella. Investoinnit tukevat Kemiran molempien liiketoimintasegmenttien (Pulp & Paper ja Industry & Water) toimintaa.

Sekä polyalumiinikloridin että natriumhypokloriitin raaka-aineena käytetään näissä uusissa tuotantoyksiköissä teollisuuden sivuvirtoja ja kierrätettyjä sivutuotteita. Polyalumiinikloridin tuotannossa hyödynnetään orgaanista suolahappoa, joka on Kemiran oman AKD-vahatuotannon sivutuote Yanzhoun tuotantotoimipaikalta. Natriumhypokloriitin pääraaka-aine lipeä saadaan asiakkaan tuotantoprosessin sivutuotteena.

Nichlas Kavander
Johtaja, Aasian toiminnot, Pulp & Paper -segmentti
Puh: +862180214811
nichlas.kavander@kemira.com

Albert Sun
Johtaja, Aasian toiminnot, Industry & Water -segmentti
Puh: +862180214810
albert.sun@kemira.com

Kemira on maailman johtava kestäviä kemikaaliratkaisuja runsaasti vettä käyttäville teollisuudenaloille valmistava yhtiö. Kilpailuetumme perustuu asiakkaiden prosessi- ja resurssitehokkuutta sekä laatua parhaiten tukeviin tuotteisiin ja asiantuntemukseen. Keskitymme massa- ja paperiteollisuuteen, vedenkäsittelyyn sekä öljy- ja kaasuteollisuuteen. Vuonna 2020 Kemiran liikevaihto oli noin 2,4 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin 5 000. Kemiran osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä.
www.kemira.fi