Kemira ja IFF selvittävät yhteistyön laajentamista ja ilmoittavat uusiutuvien polymeerien tuotantolaitoksen valmistumisesta Suomessa

Lehdistötiedote, Kemira Oyj, 24.9.2024 klo 9.00

Kemira ja IFF ilmoittavat saaneensa valmiiksi uuden polymeerituotantolaitoksen. Uusi tuotantolaitos mahdollistaa uusiutuvien polymeerien tuottamisen ensimmäisille asiakkaille. Tuotantoteknologia perustuu IFF:n kehittämään entsymaattiseen polymerointiteknologiaan (Designed Enzymatic Polymerization DEB™). Uutta tuotantolaitosta operoi Chemigate, joka on osa Berner-konsernia. Laitos sijaitsee Finnamyl Oy:n biojalostamon yhteydessä Kokemäellä.

Kemira ja IFF selvittävät myös mahdollisuutta investoida kaupallisen mittakaavan tuotantolaitokseen. Laitos perustuisi DEB™-teknologiaan ja sijaitsisi IFF:n biojalostamossa Kotkassa.

"Uuden tuotantolaitoksen valmistuminen on hieno saavutus meille ja asiakkaillemme. Saamme jatkuvasti myönteistä palautetta markkinoilta tästä uudesta teknologiasta. Olemme innoissamme, että pääsemme nyt hyödyntämään uutta teknologiaa meille strategisilla markkinoilla kuten pakkauskartonkien valmistuksessa ja vedenkäsittelyssä”, sanoo Sampo Lahtinen, Senior Vice President, Growth Accelerator, Kemira Oyj.

“IFF ja Kemira tekevät yhteistyötä tuodakseen markkinoille uusia, uusiutuvia materiaaleja. Teollisen mittakaavan menestyksekäs rakennushanke antaa IFF:n ja Kemiran asiakkaille mahdollisuuden ottaa niitä nyt käyttää erilaisilla markkinoilla.  Olemme sitoutuneet tuomaan uusia kilpailukykyisiä vaihtoehtoja fossiilisille tuotteille ja luomaan biotalouden kasvua Euroopassa bioteknologian innovaatioiden avulla”, sanoo Christian Lenges, IFF Venture johtaja.

Media:
Terhi Kivinen, viestintäjohtaja