Kemira ja Veolia aloittavat uuden fosforin talteenottotekniikan yhteistyöhankkeen

Kemira Oyj, Lehdistötiedote, 16.6.2022 klo 10.00

Kemira Oyj ja Veolia Wasser Deutschland ovat aloittavat yhteistyöhön uuden fosforin talteenottoon suunnitellun ViviMag™-tekniikan laajamittaisessa arviointihankkeessa.

ViviMag™ on patentoitu tekniikka, jolla jätevesilietteestä voidaan ottaa talteen fosforia ja muita arvokkaita raaka-aineita, kuten rautaa. Tekniikan ovat kehittäneet vastuullisen vesitekniikan huippuosaamiseen keskittyvä eurooppalainen Wetsus-tutkimuskeskus ja Delftin teknillinen yliopisto yhdessä Kemiran, monien muiden yksityisyritysten ja kunnallisten vesilaitosten kanssa.

Jätevedessä oleva fosfori on merkittävä ympäristöhaaste, joka aiheuttaa pintavesien rehevöitymistä, mikäli sitä ei poisteta asianmukaisesti. Tästä huolimatta fosfori on myös tärkeä ravinne, jota tarvitaan maanviljelyssä ja monissa erilaisissa teollisuuden käyttökohteissa. Euroopan komissio vahvisti uudelleen vuonna 2020, että fosfori on yksi EU:n kriittisten raaka-aineiden luetteloon kuuluvista kriittisistä raaka-aineista. Paikallinen talteenotto yhdyskuntajätevesistä tukee Euroopan pyrkimystä kohti suurempaa raaka-aineomavaraisuutta.

Kemira Oyj ja Veolia Wasser Deutschland toteuttavat ensimmäisen teollisen ViviMag™-pilottikokeen saksalaisessa Schönebeckin jätevedenpuhdistamossa vuoden 2022 toisella puoliskolla.

”Yhteishanke on merkittävä askel strategiamme toteuttamisessa. Strategianamme on tarjota laadukkaita, vastuullisia ja kiertotaloutta edistäviä ratkaisuja, joiden avulla asiakkaamme voivat poistaa fosforia ja ottaa sitä talteen”, kertoo Kemira Industry & Water ‑yksikön EMEA-alueen kunnallismarkkinoiden markkinointipäällikkö Jean-Christophe Ades.

”Pyrimme jatkuvasti optimoimaan kunnallisissa ja teollisissa käsittelylaitoksissa käytössä olevien prosessien tehokkuutta”, kertoo Veolia Wasser Deutschland GmbH:n toimitusjohtaja Laurent Hequet. ”Siksi kehitämme ja tarjoamme jäteveden käsittelylaitoksille taloudellisia ja ekologisesti tehokkaita ratkaisuja. Niiden toistettavuuden ansiosta lakisääteinen fosforin talteenotto voidaan toteuttaa suoraan jäteveden käsittelylaitoksilla. Samalla parannamme jäteveden käsittelyn yleistä hiilidioksiditasapainoa ja jäteveden lietteen hyötykäyttöä.”

Uusi tekniikka on merkittävä lisäys kummankin yrityksen vastuullisten vedenkäsittelyratkaisujen tarjontaan.

Jean-Christophe Ades, markkinointipäällikkö, Industry & Water
Puh. +33 6 75 13 34 22
jean-christophe.ades@kemira.com

Veolia
Tina Stroisch, viestintäpäällikkö
Puh. +49 341 24176-582
tina.stroisch@veolia.com

Kemira on maailman johtava kestäviä kemikaaliratkaisuja runsaasti vettä käyttäville teollisuudenaloille valmistava yhtiö. Kilpailuetumme perustuu asiakkaiden prosessi- ja resurssitehokkuutta sekä laatua parhaiten tukeviin tuotteisiin ja asiantuntemukseen. Keskitymme massa- ja paperiteollisuuteen, vedenkäsittelyyn sekä energiateollisuuteen. Vuonna 2021 Kemiran liikevaihto oli noin 2,7 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin 5 000. Kemiran osakkeet on listattu Nasdaq Helsinki Oy:ssä.
www.kemira.fi

Veolia on optimoidun resurssienhallinnan globaali johtaja. Yli 220 000 henkeä eri puolilla maailmaa työllistävä konserni suunnittelee ja tarjoaa veden, jätteiden ja energian hallintaratkaisuja, jotka edistävät yhteisöjen ja teollisuudenalojen vastuullista kehitystä. Veolialla on kolme täydentävää liiketoimintoa, joiden avulla se auttaa kehittämään luonnonvarojen käyttöä, säästämään saatavilla olevia luonnonvaroja ja edistämään niiden uusiutumista. Vuonna 2021 Veolia-konserni toimitti 95 miljoonalle hengelle juomavettä ja tarjosi 62 miljoonalle hengelle jätevesipalvelua. Lisäksi se tuotti liki 43 miljoonan megawattitunnin verran energiaa sekä muunsi 57 miljoonaa jätetonnia uusiksi materiaaleiksi ja energiaksi. Veolia Environnementin (listattu Pariisin Euronext-pörssissä: VIE) konsolidoitu liikevaihto oli 28,5 miljardia euroa vuonna 2021. www.veolia.com