Kemira laajentaa natriumkloraatin tuotantokapasiteettia Etelä-Amerikassa vastatakseen kasvaviin mahdollisuuksiin sellu- ja paperimarkkinoilla – Valkaisukemikaalien tuotantokapasiteetti kasvaa yli 10%

Kemira Oyj, lehdistötiedote, 25.7.2024 klo 9.00

Kemira ilmoitti tänään kasvattavansa natriumkloraattia valmistavan tuotantolaitoksensa kapasiteettia Ortigueirassa, Brasiliassa. Investointi on strategisesti tärkeä Kemiran Pulp & Paper -liiketoiminnalle.  Kasvattamalla tuotantokapasiteettia Kemira voi vastata valkaistun sellun markkinoiden jatkuvaan kasvuun Etelä-Amerikassa, jossa Brasilia on alueen johtava tuottaja. Kapasiteetti kasvaa yli 10 prosenttia, ja  se otetaan käyttöön vuoden 2024 viimeisellä neljänneksellä.

Natriumkloraatti on pääainesosa sellutehtailla tuotettavan klooridioksidin valmistuksessa. Klooridioksidi on sellun ensisijainen valkaisuaine, sillä se säilyttää sellun tuoton ja takaa paremman lujuuden kuin muut hapettimet. Kemira valmistaa natriumkloraattia oman prosessinsa mukaisesti ja käyttämällä uusiutuvaa energiaa.

”Tämä investointi on vahva osoitus sitoutumisestamme alueen sellu- ja paperiasiakkaisiin. He luottavat Kemiraan, koska meillä on vahvaa osaamista kuitujen käsittely- ja valkaisusovelluksissa, jotka tuottavat vahvaa, kirkasta ja puhdasta sellua paperin, kartongin ja pehmopaperin valmistukseen”, Kemiran Pulp & Paper -segmentin johtaja Harri Eronen sanoo.

Kiinnostus muotoonpuristettua kuitua kohtaan kasvussa

Teollisuus on yhä enemmän luopumassa fossiilipohjaisista raaka-aineista jokapäiväisissä tuotteissa, kuten pakkauksissa ja kertakäyttötarvikkeissa. Tämä on merkittävä mahdollisuus sellun ja paperin valmistajille.

”Asiakkaidemme kannalta erityisen mielenkiintoinen sovellusalue on muotoonpuristettu kuitu. Tämä johtuu siitä, että siirtyminen kertakäyttömuoveista uusiutuviin vaihtoehtoihin lisää tarvetta turvallisille ja kustannustehokkaille muotoonpuristetuille pakkauksille, jotka on valmistettu uusiutuvista materiaaleista. On hienoa, että voimme kemiamme avulla rakentaa kestävämpää kiertotalouteen perustuvaa tulevaisuutta kumppaneidemme kanssa”.

Selluloosakuitu on uusiutuva raaka-aine, joka on avainasemassa kiertotaloudessa. Sitä on saatavilla runsaasti. Kemiran kemian osaamisen avulla voidaan tuottaa laaja valikoima perinteisiä ja uusia lopputuotteita kierrätettävästä paperista ja kartongista ja muotoonpuristetuista pakkauksista aina pehmopaperituotteisiin ja tekstiileihin.

Tiedotusvälineet:
Greg Morrison, viestintäjohtaja
Puh. +31 6 21 62 87 23
greg.morrison@kemira.com

Kemira on yksi maailman johtavista kestäviä kemikaaliratkaisuja runsaasti vettä käyttäville teollisuudenaloille valmistavista yhtiöstä. Asiakkaitamme ovat muun muassa teollisen ja kunnallisen vedenkäsittelyn sekä massa- ja paperiteollisuuden toimijat. Kilpailuetumme perustuu asiakkaiden prosessi- ja resurssitehokkuutta sekä laatua parhaiten tukeviin tuotteisiin ja palveluihin. Keskitymme vedenkäsittelyyn, uusiutuviin ratkaisuihin sekä digitaalisiin palveluihin. Vuonna 2023 Kemiran liikevaihto oli noin 3,4 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin 5 000. Kemiran osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. www.kemira.com