Kemira uudistaa toimintamallinsa ja johtoryhmän kasvustrategiansa vauhdittamiseksi

Kemira Oyj, Pörssitiedote, 16.8.2024 klo 8.30

Kemira muuttaa toimintamalliaan ja organisaatiotaan saavuttaakseen kannattavan kasvun tavoitteensa ja siirtyy kolmen ulkoisesti raportoitavan liiketoimintayksikön rakenteeseen. Suunniteltujen muutosten tavoitteena on lisätä asiakaslähtöisyyttä, strategista fokusta, nopeuttaa kasvua ja luoda omistaja-arvoa. Myös Kemiran johtoryhmän kokoonpano muuttuu.

Kemiran johtoryhmä 1.1.2025 alkaen

Uusi johtoryhmä ja sen jäsenet aloittavat uusissa tehtävissään 1.1.2025 alkaen. Johtoryhmän puheenjohtajana toimii Kemiran toimitusjohtaja Antti Salminen.

Petri Castrén, talousjohtaja, CFO
Tuija Pohjolainen-Hiltunen, johtaja, Water Solutions
Harri Eronen, johtaja, Packaging & Hygiene Solutions
Antti Matula, johtaja, Fiber Essentials
Operatiivinen johtaja, COO (nimitetään myöhemmin)
Eeva Salonen, johtaja, People & Culture
Linus Hildebrandt, johtaja, Strategy & Sustainability
Sampo Lahtinen, johtaja, Research & Innovation
Peters Ersman, johtaja, New Ventures & Services

Petri Castrén, Tuija Pohjolainen-Hiltunen, Eeva Salonen ja Linus Hildebrandt ovat nykyisen johtoryhmän jäseniä. Harri Eronen on Kemiran Pulp & Paper -segmentin väliaikanen johtaja ja on ollut johtoryhmän jäsen helmikuusta 2024 lähtien.

Antti Matula (s.1976) on työskennellyt Kemirassa vuodesta 2002 lähtien. Hän on toiminut useissa eri johtotehtävissä Pulp & Paper -organisaatiossa, tällä hetkellä Senior Vice President Global Product Lines and Business development, Pulp & Paper -tehtävässä. Sampo Lahtinen (s.1976) on työskennellyt Kemirassa vuodesta 2016 lähtien ja on ensin johtanut Kemiran EMEA -alueen tutkimus- ja kehitysorganisaatiota ja vuodesta 2022 alkaen Growth Accelerator -yksikköä. Peter Ersman (s.1975) on työskennellyt Kemirassa vuodesta 2012 lähtien. Hän on toiminut useissa eri johtotehtävissä Industry & Water -organisaatiossa, tällä hetkellä Senior Vice President Global Product Lines, Industry and Water -tehtävässä.

Operatiivisen johtajan haku on käynnissä.

Kehitysjohtaja Esa-Matti Puputti ja teknologiajohtaja Matt Pixton jäävät eläkkeelle vuoden 2025 alussa. Molemmat jatkavat johtoryhmässä vuoden 2024 loppuun saakka. Konsernin lakiasiainjohtaja Jukka Hakkila jatkaa Kemiran hallituksen ja johtoryhmän sihteerinä. Nykyinen johtoryhmä jatkaa toimintaansa kuluvan vuoden loppuun saakka.

Antti Salminen, Kemiran toimitusjohtaja: “Kemira on erinomaisessa kunnossa. Nyt on aika siirtyä seuraavaan vaiheeseen strategian toteuttamisessa nopeuttamalla muutosprosessiamme ja kasvupolkuamme. Samaan aikaan haluamme kuitenkin varmistaa, että kannattava perusliiketoimintamme ja erinomainen operatiivinen kyvykkyytemme säilyvät korkealla tasolla. Olen vakuuttunut siitä, että toimintamallin suunnitellun muutoksen myötä pystymme tarjoamaan entistä paremman ja kestävämmän tuoteportfolion asiakkaillemme ja luomaan pitkäaikaista arvoa osakkeenomistajillemme. Haluan toivottaa onnea kaikille uuden johtoryhmän jäsenille. On hienoa päästää viemään Kemiran muutosta eteenpäin yhdessä. Haluan myös lämpimästi kiittää Esa-Mattia ja Mattia hienosta työstä Kemiran menestyksen eteen. Esa-Matti on nostanut Kemiran operatiivisen toiminnan aivan uudelle tasolle ja Mattilla on ollut keskeinen rooli Kemiran tutkimus- ja kehitysosaamisen kehittämisessä.”

Kemira siirtyy asiakasratkaisupohjaiseen organisaatioon, jossa on kolme uutta liiketoimintayksikköä. Water Solutions tulee olemaan Kemiran suurin liiketoimintayksikkö, mikä heijastaa Kemiran tavoitteita merkittävästi kasvattaa vesiliiketoimintaansa orgaanisesti ja yrityskauppojen kautta. Packaging & Hygiene Solutions -liiketoimintayksikkö keskittyy muun muassa kasvavaan uusiutuvien materiaalien markkinaan, erityisesti pakkauksiin, jossa Kemiran uusiutuvien tuotteiden tarjoama tukee asiakkaiden kestävyystavoitteiden saavuttamista. Fiber Essentials -liiketoimintayksikkö keskittyy sellu- ja valkaisumarkkinaan, jonka arvoketjussa Kemiran tuotteilla on keskeinen rooli.

Kemira perustaa myös keskitetyn Operations -yksikön, johon siirtyy muun muassa Kemiran tuotantolaitosten verkosto. Tämä vahvistaa entisestään Kemiran operatiivista ydintä ja mahdollistaa vahvemman yhteistyön ja optimaalisen tehokkuuden.

Kemira muuttaa myös työskentelymallia tutkimus- ja kehitysyksikössä. Tuotekehitys siirtyy liiketoimintayksiköihin ja lähemmäs asiakkaita. Liiketoimintayksiköt päättävät hankkeista itsenäisesti nopeuttaen hankkeiden kaupallistamista. Uusi tutkimus- ja innovaatioyksikkö puolestaan keskittyy pitkän aikavälin tutkimukseen ja innovaatioihin.

Uusi New Ventures and Services -yksikkö toimii kasvun ajurina kehittämällä ja kaupallistamalla uusia tuotteita ja palveluita ja uusi yksikkö kehittää myös digitaalisia palveluita kaikkien liiketoimintayksiköiden asiakkaille. Yksikköä ei raportoida erillisenä liiketoimintayksikkönä ulkoisesti.

Uuden toimintamallin ja organisaation suunnittelu alkaa heti ja sen on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2025.

Muutokset yhtiön rakenteessa vaikuttavat myös Kemiran ulkoiseen talousraportointiin. Kemira tulee raportoimaan kolme liiketoimintayksikköä, Water Solutions, Packaging & Hygiene Solutions ja Fiber Essentials ulkoisesti vuoden 2025 ensimmäisestä neljänneksestä lähtien. Kemira julkaisee uusien liiketoimintayksiköiden tarkemmat taloudelliset tiedot myöhemmin. Kemira järjestää pääomamarkkinapäivän 26.9 ja uusi toimintamalli on yksi tapahtumassa käsiteltävistä teemoista.

Sijoittajien yhteydenotot:
Mikko Pohjala, sijoittajasuhdejohtaja