Kemiralle merkittävä läpimurto biopohjaisten vesiliukoisten polymeerien tuotannossa

Kemira Oyj, Lehdistötiedote, 3.2.2022 klo 13.30 (EET)

Kemira käynnistää uudenlaisten biopohjaisten polymeerien tuotannon ensimmäisenä maailmassa täydessä mittakaavassa. Ensimmäiset kaupalliset erät toimitetaan Helsingin seudun ympäristöpalveluiden (HSY) jäteveden käsittelylaitokseen kokeita varten.

”Vastuullisuus, ja tuotevalikoimamme kehittäminen ympäristöystävällisemmäksi on keskeinen osa strategiaamme”, kertoo Kemiran EMEA-alueen kehitys-, tutkimus- ja teknologia-asioista vastaava johtaja Sampo Lahtinen. ”Täysin uuden ja vastuullisen polymeerikemian kehittäminen ei käy hetkessä, vaan se on kallista ja aikaa vievää. Etenkin teknisesti vaativiin asiakaskohteisiimme ei ollut aiemmin helppoa löytää vastaavia biopohjaisia vaihtoehtoja.”

Kemira on kehittänyt ensimmäisenä maailmassa biomassatase-menetelmällä valmistetun polyakryyliamidin eli vesiliukoisen polymeerin, joka vastaa teknisiltä ominaisuuksiltaan fossiilipohjaisia polymeerejä.

”Näin voimme sekä pienentää oman tuotantomme hiilijalanjälkeä että auttaa asiakkaitamme parantamaan omien prosessiensa vastuullisuutta tehokkuudesta tinkimättä”, Sampo Lahtinen jatkaa.

Uusia polymeerejä voidaan käyttää useilla eri teollisuudenaloilla, kuten vesi- ja energiateollisuudessa, mutta myös erityisen haastavissa paperinvalmistukseen liittyvissä käyttökohteissa.

”Kunnallisen jäteveden käsittelyn ilmastovaikutukset ovat edelleen merkittävät, ja HSY:n tavoitteena on parantaa käsittelylaitostemme ympäristö- ja kokonaistehokkuutta aina mahdollisuuksien mukaan. Fossiiliperäisten kemikaalien korvaaminen vastuullisemmilla vaihtoehdoilla on yksi strategiamme osatekijöistä. Odotammekin innolla, että pääsemme testaamaan uutta polymeeriä laitoksessamme täydessä laajuudessa”, kertoo HSY:n vesihuollon toimialajohtaja Mari Heinonen.

Uudet polymeerit valmistetaan biomassatasapainon periaatteiden mukaan, eli suurin osa fossiiliperäisistä raaka-aineista on korvattu ISCC Plus ‑sertifioiduilla biopohjaisilla ja uusiutuvilla massatasapainotetuilla raaka-aineilla. Ne valmistetaan Kemiran ISCC-sertifioiduissa valmistuslaitoksissa Italian San Giorgio di Nogarossa ja Englannin Bradfordissa. Niitä toimitetaan runsaasti vettä käyttävillä teollisuudenaloilla toimiville asiakkaille maailmanlaajuisesti.

International Sustainability and Carbon Certification (ISCC) on maailman johtavia sertifiointijärjestelmiä, joka tarjoaa vastuullisten ja jäljitettävissä olevien toimitusketjujen toteuttamis- ja sertifiointiratkaisuja. Se kattaa kaikki vastuulliset raaka-aineet, kuten maa- ja metsätalouden biomassat, kiertotalouteen perustuvat ja biopohjaiset materiaalit sekä uusiutuvat luonnonvarat.

Kemira on maailman johtava vastuullisia kemikaaliratkaisuja runsaasti vettä käyttäville teollisuudenaloille valmistava yhtiö. Kilpailuetumme perustuu asiakkaiden prosessi- ja resurssitehokkuutta sekä laatua parhaiten tukeviin tuotteisiin ja asiantuntemukseen. Keskitymme massa- ja paperi-, öljy- ja kaasuteollisuuteen sekä veden käsittelyyn. Vuonna 2020 Kemiran liikevaihto oli noin 2,4 miljardia euroa ja henkilöstön määrä noin 5 000. Kemiran osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. www.kemira.com

HSY on kuntayhtymä, joka tuottaa kunnallisia vesi- ja jätehuollon palveluja sekä tietoa pääkaupunkiseudusta ja ympäristöstä. Toimintamme lisäksi tuotamme asiantuntijatietoa, tarjoamme avointa dataa ja tietopalveluita sekä järjestämme koulutuksia ja seminaareja. Meillä on liki 800 työntekijää, ja liikevaihtomme on yli 350 miljoonaa euroa. Yhdessä voimme luoda maailman vastuullisimman kaupunkialueen. https://www.hsy.fi

Monika Epenstein Manager External Communications,
monika.epenstein@kemira.com