Gamma loi uuden tasoluokan hitsaajan suojavarusteille

Toukokuun alussa tulee jälleenmyyjiemme kauppoihin Kempin uusi Gamma-tuoteperhe, joka edustaa huippuluokkaa hitsaajan suojavarusteiden alalla. Se tarjoaa parasta saatavilla olevaa suojausta silmille, kasvoille ja hengityselimistölle, ja työvalojen ansiosta näkyvyys ja turvallisuus paranevat myös heikosti valaistuissa olosuhteissa. Silmien rasitus vähenee ja työmukavuus lisääntyy samalla, kun hitsaukseen liittyvät terveysriskit pienenevät. Gamma-ominaisuudet edustavat uutta tasoa hitsaajan suojauksessa ja terveysriskien torjunnassa.

Työpaikan terveysriskit ovat hitsaustyöpajoissa merkittävä huolenaihe sekä työnantajille että työntekijöille. Hitsaus- tai polttoleikkausvalokaaren aiheuttama häikäisy ja kuumuus ovat ilmiselviä terveysriskejä, mutta hengitysilman epäpuhtaudet eivät näy yhtä selkeästi.

Hitsaus- ja leikkaushuurut sisältävät ihmisen terveydelle vaarallisia aineita, joita ei aina pysty paljaalla silmällä havaitsemaan. Hitsaaja hengittää tyypillisesti noin 4000 litraa ilmaa kahdeksan tunnin työvuoron aikana, ja jos hänen hengityselimistöään ei ole suojattu, ilman epäpuhtaudet ovat vakava terveysriski sekä lyhyt- että pitkäaikaisessa altistumisessa.

”On kuitenkin tärkeää muistaa, että vaaralliset aineet aiheuttavat terveysriskin vain silloin, kun ne pääsevät kosketuksiin elimistön kanssa”, sanoo suojavarustetuotteiden tuotepäällikkö John Frost Kemppi Oy:stä.

”Uusi Gamma-tuotesarjamme edustaa täysin omaa luokkaansa henkilösuojauksessa”, Frost kertoo. ”Uutta akkukäyttöistä puhallinyksikköä käytettäessä Gamma tarjoaa suojaustehon, joka täyttää Euroopan TIL-luokituksen (Total Inward Leakage) korkeimman eli TH3-tason vaatimukset.  Tämä tarkoittaa, että se pystyy suodattamaan 99,8 % ilmassa olevista hiukkasista ja huuruista."

Viileä, miellyttävä ja turvallinen hengitysalue

Gamma-tuotteet ovat hitsausammattilaisten kehittämiä tuotteita hitsausammattilaisille.  Mallivahtoehdot ulottuvat tavanomaisista kasvo- ja silmäsuojaimista huippuluokan raitisilmajärjestelmiin, ja mukana on myös led-työvaloilla varustettu malli. Niitä voidaan käyttää kaikissa valokaariprosesseissa, kuten hitsauksessa, polttoleikkauksessa ja hiilikaaritalttauksessa, sekä hionta- ja tarkistustyössä.

Gamma GTH3 -hengityssuojaimet toimivat ylipaineperiaatteella. Ne puhaltavat raikasta ilmaa joko akkukäyttöisellä puhallinyksiköllä tai hengitysilman syöttöverkkoon kytkettävällä paineilmasäätimellä. Ylipaineperiaatteen ansiosta vaaralliset hitsaushuurut eivät pääse hengitysalueelle, joka pysyy koko työpäivän ajan raikkaana, turvallisena ja miellyttävänä.

Korkeimman suodatusluokituksen mukainen PFU 210e -puhallinyksikkö kiinnitetään hitsaajan vyötärölle, joten se takaa täydellisen liikkuvuuden työskentelyalueella. Paineilmasäätimellä varustetut mallit kytketään paineilman syöttöverkkoon, joka täyttää hengitysilmalle asetetut vaatimukset.

Selkeä näkyvyys ja laaja näkökenttä

Gamma tarjoaa sekä erinomaisen optisen laadun että laajan näkökentän. LiFE+ Color -tyyppinen automaattisesti tummuva hitsauslasi mahdollistaa selkeän näkyvyyden, ja kun hitsausvisiirin nostaa ylös, sen alla on 198 neliömillimetrin hiontasuojalevy, josta on laaja näkymä koko työskentelyalueelle. Nämä ominaisuudet parantavat työn tarkkuutta ja tekevät työstä turvallisempaa. Myös silmien rasitus vähenee ja työskentely helpottuu kaikin puolin.

Automaattisesti tummuvalla hitsauslasilla (ADF) varustetuissa Gamma-kypärissä on Remote-RC-kaukosäätötoiminto, jonka ansiosta ADF-hitsauslasin säätöjä voi muuttaa erittäin helposti kypärän käytön aikana. Kaukosäätöpainikkeet on sijoitettu hitsauskypärän sivulle niin, että ne ovat hyvin suojassa iskuilta ja vaurioilta.

John Frost Kemppi Oy:stä sanoo, että Gamma-projektissa kaikki huomio on kiinnitetty hitsaajan terveyden suojaamiseen ja työtoimintojen kehittämiseen.

”Gamma-tuotteet on kehitetty täysin käyttäjän näkökulmasta”, hän painottaa. ”Se tarkoittaa erilaisia käytettävyyteen liittyviä ominaisuuksia, kuten Axis-säätötoiminto ja GapView-kurkistustoiminto, joiden avulla käyttäjä voi helposti ja nopeasti muuttaa katselualuetta kulloisenkin työtehtävän mukaiseksi. Ja heikosti valaistuissa olosuhteissa voidaan XFA-mallissa ottaa käyttöön 70 lumenin led-työvalot, jolloin turvallisuus ja työmukavuus nousevat aivan uudelle tasolle.”

Lue lisää: www.kemppi.com/gamma

Seppo Mäki-Rahko

Myyntipäällikkö

puh. +358 44 2899450

seppo.maki-rahko@kemppi.com

Kemppi on hitsausalan edelläkävijä. Kehitämme älykkäitä laitteita, hitsaustuotannon hallintaohjelmistoja ja näitä tukevia asiantuntijapalveluja niin vaativiin teollisiin sovelluksiin kuin kuluttajan tarpeisiin. Haluamme tarjota ratkaisuja, joilla asiakkaamme voivat parantaa hitsaustuotantonsa arvoa merkittävästi. Kempin liikevaihto on yli 150 miljoonaa euroa ja pääkonttorimme sijaitsee Lahdessa. Työllistämme yli 800 hitsausalan asiantuntijaa 17 maassa. Lisäksi partneriverkostomme tarjoaa paikallista asiantuntemusta asiakkaidemme käyttöön yli 60 maassa.