Kempin vuoden 2023 liikevaihto kasvoi lähes 210 miljoonaan euroon

KEMPPI     LEHDISTÖTIEDOTE     26.3.2024   13.00

Kempin vuoden 2023 liikevaihto kasvoi lähes 210 miljoonaan euroon

Kaarihitsauslaitteiden ja hitsausohjelmistojen suunnitteluun ja valmistukseen sekä hitsaukseen liittyvien tuotteiden ja palveluiden tuottamiseen ja markkinointiin erikoistuneen lahtelaisen perheyhtiö Kemppi Oy:n konserniliikevaihto kasvoi edellisvuoteen verrattuna 7,2 % ja oli 209,0 (195,1) miljoonaa euroa.

Liikevaihtoon edellisvuoteen verrattuna vaikuttivat negatiivisesti mm. Venäjän liiketoiminnan alasajo vuoden 2022 ensimmäisellä puoliskolla sekä valuuttakurssien negatiiviset vaikutukset. Alihankintamyynti sisaryhtiö Kempowerille kasvoi vuoden aikana.

”Olemme tyytyväisiä viime vuoden tulokseen, sillä pystyimme päämarkkinamme Euroopan haastavasta taloustilanteesta huolimatta pitämään kannattavuutemme hyvällä tasolla ja kasvattamaan kokonaisliiketoimintaamme. Kiitos kuuluu asiakkaillemme, henkilöstöllemme sekä pitkäaikaisille kumppaneillemme”, kertoo Kemppi Oy:n väliaikainen toimitusjohtaja Katri Sahlman.

Konsernin liikevoitto tilikaudella 2023 oli 26,0 (24,4) miljoonaa euroa ja tulos ennen veroja 25,2 (22,7) miljoonaa euroa. Konsernin operatiiviset kulut kasvoivat suunnitellusti tilikauden aikana, joten kannattavuus säilyi hyvällä tasolla. Komponenttien saatavuus helpottui ja raaka-aine- sekä logistiikkakustannukset pysyivät vakaina.

Investoinnit tilikaudella 2023 olivat 7,4 (7,2) miljoonaa euroa. Investoinnit kohdistuivat tuotantolaitteisiin, kiinteistöihin, uusiin tuotteisiin liittyviin työkaluihin, ohjelmistokehitykseen sekä tuotekehitysprojekteihin. Konsernin tuotekehityskulut olivat 12,0 (11,0) miljoonaa euroa eli 5,7 % (5,6 %) liikevaihdosta.

Kemppi-konserni 2023 2022
Liikevaihto (milj. euroa) 209,0 195,1
Liikevoitto (EBIT, milj. euroa) 26,0 24,4
Liikevoitto, % liikevaihdosta 12,4 % 12,5 %
Henkilöstö 766 781

Katri Sahlman
Vt. toimitusjohtaja, Kemppi Oy
katri.sahlman@kemppi.com

Kemppi on kaarihitsausteollisuuden muotoilujohtaja. Olemme sitoutuneet parantamaan hitsauksen laatua ja tuottavuutta valokaaren jatkuvalla kehittämisellä ja työskentelemällä vihreämmän ja tasa-arvoisemman maailman puolesta. Kemppi toimittaa vastuullisia tuotteita, digitaalisia ratkaisuja ja palveluita ammattilaisille teollisuushitsausyrityksistä yksittäisiin urakoitsijoihin. Tuotteiden käytettävyys ja luotettavuus ovat ohjenuoramme. Kokenut kumppaniverkostomme kattaa yli 70 maata, jotta sen asiantuntemus on aina paikallisesti saatavilla. Kempin pääkonttori sijaitsee Lahdessa ja liikevaihtomme vuonna 2023 oli 209 miljoonaa euroa. Työllistämme lähes 800 asiantuntijaa 16 maassa.