Kemppi juhlii 70-vuotista taivaltaan hitsausteknologian edelläkävijänä

Vapaa julkaistavaksi 23.5.2019 klo 9.00 EEST

Suomalainen hitsauslaitteiden valmistaja ja ohjelmistokehittäjä Kemppi juhlii tänä vuonna 70-vuotispäiväänsä. Kempin monet uraauurtavat innovaatiot ovat saaneet sen kasvamaan pienestä perheyrityksestä globaaliksi hitsausteknologian edelläkävijäksi, joka jatkaa hitsausalan kehittämistä digiaikana – ja sen jälkeenkin.

Vuonna 2019 vietetään myös toista merkkipäivää, kun yrityksen jo edesmenneen perustajan, Martti Kempin, syntymästä tulee täyteen 100 vuotta. Kemppi perusti yrityksen veljiensä kanssa Lahdessa 23. toukokuuta 1949. Hänen kova työnsä ja rohkeutensa kokeilla johti siihen, että yritys mullisti kaarihitsauslaitteet vuonna 1977 esittelemällä maailman ensimmäisen hitsausvirtalähteen, joka hyödynsi invertteritekniikkaa. Alaa mullistavien keksintöjen lista on sittemmin kasvanut: vuonna 1993 Kemppi lanseerasi maailman ensimmäisen digitaalisen hitsausvirtalähteen, ja vuonna 2014 ensimmäisen universaalin hitsaustuotannon hallintaohjelmiston.

Manuaalisten kaarihitsauslaitteiden, hitsaajien turvavarusteiden ja ohjelmistojen lisäksi Kemppi tarjoaa kattavia automatisoidun hitsauksen ratkaisuja vastaamaan kasvaviin tarpeisiin ympäri maailman.

Tänä päivänä Kemppi toimii tytäryhtiöidensä kanssa maailmanlaajuisesti 17 maassa ja sen kumppaniverkosto kattaa jo yli 60 maata. Kemppi on yhä yksityisomisteinen perheyritys, jota Martti Kempin lapsenlapset johtavat. Jokaisella sukupolvella on ollut oma roolinsa. Ensimmäinen auttoi yritystä kasvamaan ja loi vahvan perustan, jonka jälkeen toinen sukupolvi laajensi Kempin liiketoimintaa ulkomaille. Kolmas sukupolvi rakentaa tällä hetkellä Kemppiä aidosti globaaliksi yhtiöksi.

Kempin kansainvälinen kasvu on jatkunut uuden Wuxiin, Kiinaan perustetun hitsauspoltintehtaan ja italialaisen hitsauspoltinvalmistajan, Trafimet Group S.P.A:n oston myötä.

70. juhlavuosi huomioidaan maailmanlaajuisesti Kempin ja sen tytäryhtiöiden järjestämissä asiakastapahtumissa loppuvuoden ajan.

LISÄTIETOJA JA HAASTATTELUPYYNNÖT:

Kati Heikkonen
Manager, Marketing and Communications
p. +358 44 2899507
kati.heikkonen@kemppi.com

Kemppi 70 vuotta -juhlasivusto: https://www.kemppi.com/fi-FI/kemppi-70/

KUVATEKSTIT:

[1-1949-Martti-Kemppi.tif]
Martti Kemppi oli yrittäjähenkinen monilahjakkuus. Hän rohkaisi kokeilemaan epäonnistumisia pelkäämättä, koska hänen mielestään se oli ainoa tapa luoda uutta.

[24-1980-luku-Kempin-perhe.tif]
Kempin ulkomaankauppa alkoi 1950-luvulla muutamia vuosia yrityksen perustamisen jälkeen. Kansainvälistyminen kiihtyi entisestään, kun Martti Kempin lapset Hannu Kemppi, Eija Vartiainen ja Jouko Kemppi alkoivat luotsaamaan yritystä 1980-luvulla.

[Kemppi-Antti-Kemppi-Vasama-Teresa-4.jpg]
”Emme ole tyytyneet siihen, että kaikki on hyvin. Olemme halunneet olla pioneereja ja edelläkävijöitä", sanoo Teresa Kemppi-Vasama, Kemppi Oy:n hallituksen puheenjohtaja. "Jos aikoo siirtää yrityksen paremmassa kunnossa eteenpäin, täytyy sen eteen tehdä koko ajan töitä”, jatkaa Antti Kemppi, Kemppi Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja.

[WeldEye-workshop.png]
Maailman ensimmäinen universaali hitsauksenhallintaohjelmisto Kemppi ARC System lanseerattiin markkinoille vuonna 2014 ja se käänsi alan huomion hitsauslaadun digitaaliseen varmennukseen, piilevien hitsausvirheiden tunnistamiseen ja yksittäisten hitsien jäljitettävyyteen. Nykyään ohjelmistotuote tunnetaan nimellä WeldEye.

[X8-MIG-Welder-Kallio-Aapo-Mesekon-Finland-03]
[X8-Control-Pad-19.jpg]
Kempin MIG/MAG-hitsauksen lippulaiva, X8 MIG Welder, lanseerattiin vuonna 2016. Modernia hitsausteknologiaa ja ohjelmistoa yhdistelevä hitsauslaite esitteli markkinoille digitaaliset hitsausohjeet (dWPS), joiden avulla hitsauslaitteen parametrit voidaan säätää automaattisesti hitsausohjeen mukaisiksi.

KEMPPI
Kemppi on hitsausalan edelläkävijä. Kehitämme älykkäitä laitteita, hitsaustuotannon hallintaohjelmistoja ja näitä tukevia asiantuntijapalveluja niin vaativiin teollisiin sovelluksiin kuin kuluttajan tarpeisiin. Haluamme tarjota ratkaisuja, joilla asiakkaamme voivat parantaa hitsaustuotantonsa arvoa merkittävästi. Kempin liikevaihto on yli 150 miljoonaa euroa ja pääkonttorimme sijaitsee Lahdessa. Työllistämme yli 800 hitsausalan asiantuntijaa 17 maassa. Lisäksi partneriverkostomme tarjoaa paikallista asiantuntemusta asiakkaidemme käyttöön yli 60 maassa.

www.kemppi.fi