• Kemppi Oy/

Suomalaiset yritykset digitalisoivat hitsauksen – tuotanto tehostuu ja jäljitettävyys paranee.

Kemppi ja PipeCloud aloittavat globaalin ohjelmistoyhteistyön

Kemppi Oy
PipeCloud Oy

Julkaisuvapaa heti

Hitsauksen digitalisoiminen kiihtyy, kun älykkäimpien hitsauskoneiden kyvykkyys yhdistetään Suomessa kehitetyn ainutlaatuisen tuotannonohjausjärjestelmän tuottamaan tietoon. Kempin ja PipeCloudin yhteistyö avaa merkittäviä hyötyjä niin putkia hitsaaville yrityksille kuin työn tilaajallekin.

PipeCloud mahdollistaa 3D-suunnittelumalliin perustuvien uniikkien putkihitsisaumojen tietojen viemisen Kempin WeldEye-ohjelmistoon, joka palauttaa toteutetut työsuoritteet takaisin PipeCloudiin.

”Integraatio PipeCloud-järjestelmään on jälleen kerran osoitus WeldEyen helposta integroitavuudesta yrityksen avainjärjestelmiin. Tämä mahdollistaa helpon siirtymisen paperittomaan hitsaustuotannon hallintaan ja antamaan reaaliaikaisen näkyvyyden tuotannosta myös yrityksen toiminnanohjaus-  ja KPI-järjestelmiin”,  sanoo WeldEyen globaalista myynnistä vastaava Mikko Väisänen, Vice President, Sales Development, Kemppi Oy.

”Tehtaan johto saa läpinäkyvyyden siihen, mitä tehtaalla tapahtuu. Tämä avaa uusia mahdollisuuksia tuotannon tehokkuuden kehittämiseen. Työn tilannut loppukäyttäjä, esimerkiksi öljynjalostamo, pystyy puolestaan jäljittämään hitsausurakan tapahtumat tarvittaessa yksittäisen sauman tasolle saakka”, hän jatkaa.

WeldEye on ensimmäinen hitsauksen hallintaan kehitetty ohjelmistoratkaisu. Se nopeuttaa pätevyyksien ja hitsausohjeiden hallintaa ja kerää lisäksi hitsaustyön jäljitettävyyteen liittyvää tietoa ja suoritusarvot kuten lämmöntuonnin.

PipeCloud on teollisuuden tarpeisiin kehitetty MES-ohjelmisto (Manufacturing Execution System), joka yhdistää suunnittelijoiden datan materiaalidataan, niputtaa työt sekä räätälöi ohjelmat työstökoneille ja työmääräimet hitsaajille.

PipeCloudin toimitusjohtaja Jarno Soinila arvioi, että työn digitalisointi voi lisätä hitsauksen tehokkuutta tilanteesta riippuen 20–100 prosenttia.

”Putkien esivalmistajan johto näkee reaaliaikaisesti, jos hitsauskoneiden kaariaika on  esimerkiksi 20 prosenttia työajasta. Johto voi tehdä tuotannon ohjaukseen korjauksia ja nähdä myös vaikutuksen saman tien. Mitattava fakta korvaa mutu-tason arvaukset”, Soinila sanoo.

”Hitsaustöiden jäljitettävyys on tärkeä asia erityisesti öljy- ja kaasuteollisuudelle sekä ydinenergia-alalle. Uskomme, että hitsauksen jäljitettävyysvaatimus on tulossa pian myös muuhun rakentamiseen”, hän lisää.

Mikko Väisänen                                                                 Jarno Soinila
Vice President, Sales Development                                  Toimitusjohtaja
Kemppi Oy                                                                         PipeCloud Oy
+358 44 289 9398                                                             +358 40 517 9502
mikko.vaisanen@kemppi.com                                           jarno.soinila@pipecloud.fi

Kuvatekstit:

Kuva ‘X8 Control Pad and WeldEye’:
X8 MIG welder -hitsauslaitteen sisäänrakennettu yhteys WeldEye-sovellukseen mahdollistaa hitsaajille digitaalisten työohjeiden vastaanottamisen ja katselun.

Kuva ’Mikko Väisänen Jarno Soinila’:
Kempin Mikko Väisänen (vasemmalla) ja PipeCloudin Jarno Soinila aloittavat globaalin ohjelmistoyhteistyön, jonka tavoitteena on hitsauksen digitalisoiminen.

WeldEye on universaali ratkaisu hitsaustuotannon hallintaan. Se on tasapainoinen yhdistelmä ohjelmistoa, laitteistoa ja palvelua. WeldEye -ohjelmiston avulla keräät ja hyödynnät arvokasta tietoa muun muassa hitsausohjeiden mukaisesta hitsauslaadusta tai pätevyystodistuksien tilasta. Ohjelmiston käyttö vähentää ylimääräisiä kustannuksia tehostamalla dokumentointiprosessia ja laskemalla korjausastetta. WeldEye on saatavilla globaalisti ja se soveltuu käytettäväksi minkä tahansa hitsauslaitevalmistajan hitsauslaitteiden kanssa. Pilvipalveluna se tarjoaa yksinkertaisen tavan hitsaustuotannon hallintaan missä päin maailmaa tahansa, sijainnistasi riippumatta.

www.weldeye.com

Kemppi on hitsausalan edelläkävijä. Kehitämme älykkäitä laitteita, hitsaustuotannon hallintaohjelmistoja ja näitä tukevia asiantuntijapalveluja niin vaativiin teollisiin sovelluksiin kuin kuluttajan tarpeisiin. Haluamme tarjota ratkaisuja, joilla asiakkaamme voivat parantaa hitsaustuotantonsa arvoa merkittävästi. Kempin liikevaihto on yli 150 miljoonaa euroa ja pääkonttorimme sijaitsee Lahdessa. Työllistämme yli 800 hitsausalan asiantuntijaa 17 maassa. Lisäksi partneriverkostomme tarjoaa paikallista asiantuntemusta asiakkaidemme käyttöön yli 60 maassa.

www.kemppi.fi

PipeCloud on ohjelmistoalan kasvuyritys, joka syntyi kun vaativaan putkihitsaukseen erikoistunut Sihy Oy halusi toimia tehokkaammin ja laadukkaammin kuin kilpailijansa. Sihy on Meyerin Turun telakan johtava esivalmistettujen putkien toimittaja.

www.pipecloud.fi