ABC Vaajakoskesta ABC-ketjun Vuoden työryhmä

Keskimaa Osk:n ABC Vaajakoski on valittu ABC-ketjun Vuoden 2009 työryhmäksi. Valinnassa olivat mukana ABC-ketjun 102 liikennemyymälää. Kärkikolmikkoon ylsivät myös ABC Seinäjoki sekä ABC Kokkola.

Vuoden työryhmä –palkinto on ABC-ketjussa haluttu ja arvostettu tunnustus. – Se kertoo poikkeuksellisen hyvästä onnistumisesta. Tämä palkinto annetaan nimenomaan työryhmälle, siis ihmisille eikä järjestelmälle, S-ryhmän liikennemyymälä- ja polttonestekaupan johtaja Heikki Strandén korostaa. Valinnan keskeiset kriteerit korostavatkin ihmisnäkökulmaa. Niin henkilöstön kuin asiakkaiden mielestä asioiden pitää olla kaikin puolin hyvässä kunnossa. – Henkilöstötutkimuksen mukaan Vaajakoskella työntekijät ovat tyytyväisiä työhönsä, arvostavat ja pitävät sitä tärkeänä. He kokevat myös aitoa työn iloa, mikä näkyy asiakaspalvelussa, Strandén perustelee. Asiakkaiden mielipiteitä ABC-liikennemyymälöissä selvitetään vuosittain tehtävällä kyselytutkimuksella. Viime vuonna tutkimukseen haastateltiin kaikkiaan noin 20 000 ABC:n asiakasta. ABC Vaajakoski nousi tutkimuksessa ketjun kärkijoukkoon. – Vuoden työryhmän valintaan vaikuttavat myös asiakkaiden vapaaehtoisesti antamat suorat palautteet. Vaajakoskelle on sadellut sitäkin kautta paljon kehuja. Lisäksi vaakakupissa painavat ABC-ketjuohjauksen paljon tien päällä liikkuvan henkilöstön mielipiteet toimipaikkojen palvelun laadusta ja toimivuudesta. Neljäntenä kriteerinä ovat toiminnasta kertovat luvut, koskien muun muassa myynnin, tuloksen, katteiden ja hävikin kehittymistä. Heikki Strandénin mukaan ABC Vaajakosken hyvä menestys vaatii henkilöstöltä poikkeuksellisen vahvaa osaamista. – Toimialallemme on leimallista voimakas syklisyys, mikä Vaajakoskella on tavanomaistakin suurempaa. Yksikkö on liikennesijoittunut, mikä merkitsee käytännössä asiakasmäärien tavattoman suurta vaihtelua. Välillä on hiljaisia aikoja, toisinaan taas asiakkaita on niin paljon, etteivät kaikki halukkaat tahdo edes tontille mahtua. Tämä merkitsee henkilöstölle erittäin kovaa fyysistä ja henkistä painetta, josta Vaajakoskella on kuitenkin selviydytty erinomaisesti, ketjujohtaja kiittelee. – Olemme erittäin otettuja ja ylpeitä valtakunnallisesta tunnustuksesta, joka on saatu kovassa sarjassa. Se kannustaa ja innostaa meitä entistäkin parempiin suorituksiin, ABC Vaajakosken liikennemyymäläpäällikkö Tero Vaahto toteaa. ABC Vaajakoski työllistää ympäri vuoden noin 40, ja kesäaikaan 70-80 työntekijää. – Meillä on erittäin hyvä työryhmä, jolla on aitoa halua palvella asiakkaitamme mahdollisimman hyvin. Olemmekin yhteistuumin lähteneet kehittämään toimintamme laatua yhä parempaan suuntaan. Esimerkiksi asiakkaan henkilökohtaiseen huomioimiseen on kiinnitetty huomiota ja siisteystasoa on nostettu osoittamalla henkilöstön työaikaa siivoamiselle. ABC-ketjun Vuoden työryhmä –kiertopalkinto ojennettiin Tero Vaahdolle ABC-ketjun päällikköpäivillä Vuokatissa. Palkinto on kiertänyt S-ryhmän liikennemyymälöissä jo viitisentoista vuotta. Keskimaahan tunnustus on tullut kerran aikaisemmin, 1990-luvun lopulla silloiselle Esso Hirvaskankaalle. Kiertopalkintokiinnityksen ohella valittu työryhmä saa tunnustuksesta muistoksi yksikköön jäävän seinätaulun. Vaajakoskella Vuoden työryhmä –taulu kiinnitetään näkyvälle paikalle juhlallisin menoin henkilöstön palkitsemistilaisuudessa. Lisätietoja: SOK liikennemyymälä- ja polttonestekaupan johtaja Heikki Strandén, 0500 413 500 Keskimaa Osk toimialajohtaja Heikki Tervanen, 050 593 5764 liikennemyymäläpäällikkö Tero Vaahto, 050 910 4979