Petäjävedelle Keskimaan energiataloudellisin S-market

Keskimaa Osk:n uuden S-marketin rakentaminen käynnistyy Petäjävedellä tällä viikolla. Kiinteistön julkisivumateriaalina käytetään puuta. Kylmäkalusteratkaisujen ansiosta Petäjävedelle ennakoidaan tulevan Keskimaan energiataloudellisin S-market.

Petäjäveden uusi S-market rakennetaan valtatien 23 varteen. Kiinteistön kokonaisala on noin 1 700 neliömetriä, josta myyntialaa on lähes 1 000 neliömetriä. Petäjäveden keskustassa sijaitsevaan nykyiseen S-marketiin verrattuna kaupan koko kaksinkertaistuu. Piha-alueelle rakennetaan myös ABC-automaattiasema. S-marketin päivittäistavaravalikoima kasvaa tuntuvasti kaikissa tuoteryhmissä, yhteensä reiluun 7000 tuotteeseen. – Lähdemme muodostamaan mahdollisimman osuvaa valikoimaa. Huomioimme kunnassa asuvat kuluttajaryhmät valikoimien muodostuksessa, Keskimaan aluejohtaja Kyösti Mikkonen linjaa. Valikoima rakennetaan nimenomaan paikallisten asukkaiden tarpeita silmällä pitäen. Monipuolista ja laajaa palvelukokonaisuutta täydentävät polttoaineet ABC automaatista. – S-marketin liikenteellinen sijoittuminen tuo varmasti jonkin verran asiakkaita myös ohikulkuliikenteestä, mutta teemme kauppaa ehdottomasti paikallisille asiakasomistajillemme, Mikkonen korostaa. S-marketin kalustamisessa kiinnitetään huomiota energiataloudellisuuteen. Kaikki kylmäkalusteet tulevat olemaan kannellisia ja ovellisia. Ne kuluttavat merkittävästi vähemmän energiaa kuin avoimet kylmäkaapit ja –altaat. – Ovellisten kylmäkalusteiden ansiosta myös olosuhteet kaupassa parantuvat. Kylmälaitteista ei vuoda kylmää ulos, eikä siksi myymälätilaa tarvitse lämmittää niin paljon kuin tavallisesti. Säästöä syntyy myös kylmäkoneistoista, jotka voidaan mitoittaa tavanomaista pienemmiksi. Kyösti Mikkonen arvioi, että Petäjäveden S-market tulee kuluttamaan jopa puolet vähemmän energiaa kuin esimerkiksi samankokoinen, kolme vuotta sitten avattu Säynätsalon S-market. – Olemme käynnistämässä Keskimaan energiataloudellisimman S-marketin rakentamista, hän ennakoi. S-marketin tontti sijaitsee Jyväskylä-Keuruu –tien varressa, Jyväskylän suunnasta katsottuna Petäjäveden kiertoliittymän vasemmalla puolella huoltoasema Kyläseppää vastapäätä. Keskimaa on ostanut maa-alueen Ahti ja Pekka Strömbergiltä. Velj. Strömberg Oy vastaa Kyläsepän liiketoiminnasta. – Olemme tyytyväisiä uuden S-marketin paikkaan, jossa nykyiset ja uudet palvelut tulevat täydentämään toisiaan. S-marketin rakentamiseen liittyvä kaava- ja lupaprosessi on nyt saatu päätökseen, joten tulemme käynnistämään hankkeen välittömästi. Maanrakennustyöt aloitetaan tämän viikon aikana, Keskimaan kiinteistöjohtaja Matti Vihinen aikatauluttaa. – Uuden S-marketin arkkitehtuurissa on museoviraston toiveiden mukaisesti huomioitu Unescon maailmanperintökohteen eli Petäjäveden vanhan kirkon läheisyys. Käytämme muun muassa kiinteistön julkisivumateriaalina poikkeuksellisen paljon puuta. Väritykseltään harmaa-keltainen kiinteistö sijoittuu tontin takaosaan, julkisivu valtatien suuntaan. S-marketin edustalle tulee vajaan 140 autopaikan pysäköintialue. Kulku S-marketin pysäköintialueelle ja ABC-automaatille tapahtuu Karikontien liittymästä. Petäjäveden S-market-investoinnin kokonaiskustannukset ovat noin 3,5 miljoonaa euroa, sisältäen maanhankinnan, suunnittelun, kaikki rakennusurakat sekä kalusteet. Hankkeen pääurakoitsijana toimii Rakennusliike Lehto Oy Ruukista. Matti Vihinen pahoittelee sitä, että paikalliset urakoitsijat eivät urakkalaskennassa pärjänneet. – Meillä on aina tavoitteena löytää kohteisiimme urakoitsijat omasta maakunnasta, parhaimmassa tapauksessa juuri siltä paikkakunnalta, jossa kohde sijaitsee. Petäjäveden S-marketista saimme paljon tarjouksia ja paikallisia toimijoita oli urakkalaskennassa mukana, mutta päädyimme kauempaa tulevaan urakoitsijaan yksinkertaisesti taloudellisista syistä, kiinteistöjohtaja perustelee. Muut S-marketin urakoitsijat ovat Keski-Suomesta: Maanrakennusurakka: Skanska Infra Oy, Jyväskylä Betonielementit: Betoni Sampo Oy, Jämsä Sähkötyöt: Sähkö-Äijät Oy, Jämsä Putkityöt: Jyväs-Hana Oy, Jyväskylä Iv-työt: KS-Kitek Oy, Jyväskylä Automaatiotyöt: Honeywell Oy, Jyväskylä Polttoainejakelujärjestelmän asentamisesta vastaa Hartela Oy Raahesta. Petäjäveden nykyisen S-market-kiinteistön Keskimaa on jo myynyt kahdelle yksityishenkilölle perustettavan yhtiön lukuun. Keskimaan käytöstä myymälätilat vapautuvat uuden S-marketin avautumisen jälkeen. – Olemme sopineet ostajien kanssa, että he tulevat oman aikataulunsa mukaisesti itse kertomaan kiinteistön jatkokäyttöä koskevista suunnitelmistaan. Me Keskimaassa olemme lähteneet siitä, että toiminnan pitää monipuolistaa Petäjäveden palvelutarjontaa, Matti Vihinen toteaa. Lisätietoja: Aluejohtaja Kyösti Mikkonen, 050 593 8320 Kiinteistöjohtaja Matti Vihinen, 050 502 5252 Keskimaa tiedottaa: pe 12.2. lehdistötiedote, ennakkotieto Keskimaan tulos