K-raudan vinkit kodin energiatehokkuuden parantamiseen

KESKO LEHDISTÖTIEDOTE 11.10.2016 KLO 9.00

Kodin energiatehokkuuden parantaminen ei välttämättä vaadi suuria teknisiä hankintoja. Myös pienillä järkevillä teoilla voi olla iso vaikutus. K-raudan asiantuntijat ovat keränneet käytännöllisen listan siitä, miten jokainen voi parantaa oman kotinsa energiatehokkuutta ja säästää täten rahaa ja ympäristöä.

Kuusikohtaisessa listassa kerrotaan miten sähköön, lämmitykseen, vedenkäyttöön, eristämiseen ja ikkunoihin ja oviin huomiota kiinnittämällä saadaan aikaan entistä energiatehokkaampi koti. Tutustu listaan täällä:

Vesi ja lämpö tärkeimmät

”Kodin lämmittäminen lähtee kunnollisista eristeistä, jotta kylmä pysyy ulkopuolella ja lämmin sisäpuolella. Huonosti säädetyt, väärin käytetyt, huoltamattomat ja keskenään yhteen sopimattomat järjestelmät heikentävät energiatehokkuutta. Älytermostaatti mittaa huoneen ja lattian lämpötilaa ja sen avulla voi ajastaa lämmityksen. Pääasiallisen lämmitysjärjestelmän rinnalla on usein järkevää käyttää tulisijaa ja ilmalämpöpumppua. VTT:n tutkimuksessa on todettu, että ilmalämpöpumpuilla voidaan kattaa 40–60 % pientalon tilojen lämmityksestä”, Keskon rakentamisen ja talotekniikan kaupan ympäristöpäällikkö Jesse Mether sanoo.

Mether vinkkaa kiinnittämään huomiota myös veden kulutukseen.

”Veden lämmittäminen vie noin 20 prosenttia kodin energiankulutuksesta. Kannattaa huolehtia, että vesikalusteet ovat kunnossa ja niiden tekniikka vettä säästävää. Rivi- ja kerrostaloissa huoneistokohtaisella vedenkulutuksen seurannalla ja laskutuksella kulutusta voidaan pienentää noin 20 prosenttia”, Mether sanoo.

Lisätietoa:

Ympäristöpäällikkö Jesse Mether, Kesko/K-rauta, jesse.mether@kesko.fi, puh. 050 444 2057

K-rauta

Kansainvälinen K-rauta on rakentamisen, remontoinnin, pihan ja puutarhan sekä sisustamisen ja kodin kalustamisen paras kumppani. K-rauta on Dream Builder, joka auttaa ideoimaan ja toteuttamaan asiakkaidensa unelmat. Palvelemme asiakkaitamme kattavin sähköisin palveluin ja Suomessa paikallisesti 46 K-raudassa Kirkkonummelta Rovaniemelle. www.k-rauta.fi

K – Jotta kaupassa olisi kiva käydä.