127 uutta LKV-välittäjää

Keskuskauppakamarin välittäjälautakunnan toukokuussa järjestämään välittäjäkokeeseen osallistui yhteensä 346 henkilöä. LKV-tutkinnon läpäisi 127 henkilöä ja LVV-tutkinnon 10 henkilöä.

Helsingissä ja Oulussa 8.5.2010 järjestettyyn LKV-kokeeseen osallistui 329 henkilöä. Hyväksytysti LKV-tutkinnon suoritti 127 henkeä eli 39 prosenttia kokeeseen osallistuneista. LVV-kokeeseen osallistui 17 henkilöä, joista LVV-tutkinnon hyväksytysti suoritti 10 henkeä eli 59 prosenttia kokeeseen osallistuneista. Kokeissa hyväksyttyjen nimet ja asuinpaikkakunnat ovat nähtävillä Keskuskauppakamarin Internet-sivuilla kohdissa LKV-kokeessa hyväksytyt ja LVV-kokeessa hyväksytyt. Sivuilla on nähtävinä myös kevään 2010 kokeet ja arvosteluperusteet.

Nimikettä kiinteistönvälittäjä tai lyhennystä LKV saa käyttää vain henkilö, joka on suorittanut LKV-kokeen. Nimikettä vuokrahuoneiston välittäjä tai asunnon välittäjä saa käyttää vain LKV- tai LVV-kokeen suorittanut henkilö. Myös rekisteröity kiinteistönvälitysliike saa käyttää lyhennystä LKV ja rekisteröity vuokrahuoneiston välitysliike lyhennystä LVV toiminimessään tai toiminnassaan. Aluehallintovirastot valvovat edellä mainittujen nimikkeiden ja lyhennysten käyttöä sekä vastaavat välitysliikkeiden rekisteröinnistä.

Keskuskauppakamarin välittäjälautakunta järjestää välittäjäkokeet kahdesti vuodessa. Seuraavat välittäjäkokeet järjestetään 20.11.2010.

Lisätietoja: Lakimies, VT Anne Horttanainen, Keskuskauppakamari, puh. 09 4242 6265

Keskuskauppakamari
PL 1000, Aleksanterinkatu 17
www.keskuskauppakamari.fi

Keskuskauppakamari auttaa yrityksiä menestymään Suomessa ja kansainvälisessä kilpailussa vaikuttamalla muun muassa lainsäädäntöön, verotukseen ja talouspolitiikkaan. Keskuskauppakamari antaa myös ohjeita ja suosituksia puolueettomana asiantuntijana, edistää hyvää arvopaperimarkkinatapaa ja myöntää ansiomerkkejä. Keskuskauppakamari kehittää ja ohjaa tavarantarkastusta sekä kiinteistöarviointia Suomessa. Keskuskauppakamarin tilintarkastuslautakunta hyväksyy ja valvoo KHT-tilintarkastajia ja KHT-yhteisöjä.