134 uutta laillistettua kiinteistövälittäjää varmistamaan sujuvaa asuntokauppaa

"Asunnon ostajien etu on, että kiinteistövälittäjien luotettavuutta ja osaamista parannetaan edellyttämällä välittäjiltä alan koulutusta," sanoo lakimies Anne Horttanainen Keskuskauppakamarista.

Helsingissä ja Oulussa 7.5. järjestettyyn laillistettu kiinteistövälittäjä (LKV) -kokeeseen osallistui 383 henkilöä, joista sen suoritti hyväksytysti 134 henkeä.

Laillistettu vuokravälittäjä (LVV) -kokeeseen osallistui 17 henkilöä, joista sen suoritti hyväksytysti 13.

- Asunnon ostaminen on usein yksityishenkilön elämän tärkein kauppa. Suomessa tehdään vuosittain noin 15–17 miljardin edestä asuntokauppoja. Tämän vuoksi on tärkeää, että kiinteistövälitysalalla on osaavia ammattilaisia. Onneksi koe kiinnostaa entistä enemmän, koska välittäjien ammattitaidossa on ollut kirjavuutta. Kokeen suorittamisen myötä ammattitaito paranee, sanoo Anne Horttanainen.

Lain mukaan ammattimaista kiinteistönvälitystä saa harjoittaa henkilö, jolla on laissa tarkoitettu ammattipätevyys. Käytännössä on riittänyt, kun välitysliikkeessä on vähintään yhdellä henkilöllä LKV-tutkinto, sillä myyntineuvottelijat usein vastaavat esittelyistä ja myyntityöstä ja LKV-tutkinnon suorittanut välittäjä kauppojen oikeellisuudesta.

LKV-kokeen hyväksytysti suorittanut saa käyttää nimikettä kiinteistönvälittäjä tai lyhennystä LKV. Vuokrahuoneiston välittäjä tai asunnon välittäjä –nimikettä saa käyttää vain LKV- tai LVV-kokeen suorittanut henkilö.

Keskuskauppakamarin järjestämiin LKV-kokeisiin on osallistunut vuodesta 2001 lähtien noin 6800 kokelasta, joista 2500 on suorittanut kokeen hyväksytysti. Aikaisemmin LKV-kokeen järjesti kauppa- ja teollisuusministeriö. LVV-tutkinto on ollut käytössä vuodesta 2001.

Kokeissa hyväksyttyjen nimet, asuinpaikkakunnat, koesisältö sekä arvosteluperusteet ovat nähtävillä www.keskuskauppakamari.fi. Keskuskauppakamarin välittäjälautakunta järjestää välittäjäkokeet kahdesti vuodessa. Seuraavat kokeet järjestetään 19.11.

Lisätietoja: Lakimies, VT Anne Horttanainen, Keskuskauppakamari, puh. 09 4242 6265

Keskuskauppakamari
PL 1000, Aleksanterinkatu 17
www.keskuskauppakamari.fi

Keskuskauppakamari auttaa yrityksiä menestymään Suomessa ja kansainvälisessä kilpailussa vaikuttamalla muun muassa lainsäädäntöön, verotukseen ja talouspolitiikkaan. Keskuskauppakamari antaa myös ohjeita ja suosituksia puolueettomana asiantuntijana, edistää hyvää arvopaperimarkkinatapaa ja myöntää ansiomerkkejä. Keskuskauppakamari kehittää ja ohjaa tavarantarkastusta sekä kiinteistöarviointia Suomessa. Keskuskauppakamarin tilintarkastuslautakunta hyväksyy ja valvoo KHT-tilintarkastajia ja KHT-yhteisöjä.