Aasia vetää maailmantaloutta nousuun

Yritysten talousodotukset ovat vahvistuneet. Eurokriisi ei suistanutkaan maailmantaloutta lamaan. Erityisesti Kiinan johdolla Aasian talous on vahvasti piristynyt, osoittaa tammikuussa toteutettu 1169 talousasiantuntijaa 124 maasta kattava Kansainvälisen kauppakamarin ja Ifo-tutkimuslaitoksen tuore World Economic Survey -suhdannekysely. Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa talousodotukset ovat muuttuneet varovaisen myönteisiksi.

– Kehittyvät taloudet toimivat entistä vahvemmin koko maailmantalouden veturina. Suomen viennin päämarkkinoilla Euroopassa tilanne ei ole merkittävästi parantunut. Norjan ja Baltian ennätysvahvat talousodotukset ovat harvoja valopilkkuja, toteaa Kansainvälisen kauppakamarin maajohtaja Timo Vuori.

Itä nousukiidossa – länsi hitaan toipumisen tiellä

Euroopassa taloustilanne koetaan yhä vaikeana. Näkymät seuraavien kuuden kuukauden osalta ovat muuttuneet aavistuksen myönteisemmiksi sitten vuoden 2011. Ifon suhdannekyselyä kuvaava WES-indikaattori (94.3) on yhä kaukana pitkän aikavälin keskiarvosta (104.7). Johtavista talouksista ainoastaan Saksassa taloustilanne koetaan hyväksi.

Kiinan talouden imussa Aasian talousnäkymät ovat muuttuneet nopeasti yllättävän myönteisiksi. Indikaattori (97.4) ponnahti selvästi yli pitkän aikavälin keskiarvon (90.0). Indonesia, Malesia ja Filippiinit ovat vahvasti nousevia talouksia. Intian, Etelä-Korean ja Vietnamin tilanne on maltillisempi. Japanissa talousnäkymät koetaan jopa kehnoiksi.

Pohjois-Amerikassa talousnäkymät paranivat lievästi, vaikka USA:n talouden tila on yhä herkkä. Etelä-Amerikassa erityisesti Chilen, Perun ja Uruguayn näkymät ovat hyvät. Brasiliassa tilanne koetaan suotuisana vahvan kulutuskysynnän ansiosta, mutta pääomapuute hillitsee kasvua.

Inflaatio aisoissa – yritysrahoituksessa haasteita

Inflaation uskotaan maailmanlaajuisesti olevan 3 %:n tasolla, Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa 2 %:ssa. BRIC-maiden kesken on merkittäviä eroja: Kiina 3,7 %, Intia 8,0 %, Brasilia 5,6 % ja Venäjä 7,1 %. Valuutoista dollarin uskotaan lievästi vahvistuvan seuraavan kuuden kuukauden aikana. Pitkien korkojen odotetaan hieman nousevan ja lyhyiden korkojen säilyvän ennallaan.

Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa yritykset kokevat laajasti rahoituksen saatavuuden vaikeutuneen finanssisääntelyn johdosta. Erityisen isoksi haasteeksi tämä saattaa jatkossa muodostua pankeista riippuvaisille pk-yrityksille, ilmenee ICC:n erityiskysymyksen vastauksista.

Lisätiedot:
Maajohtaja Timo Vuori, Kansainvälinen kauppakamari, 050 553 5319

World Economic Survey julkaistaan maailmanlaajuisesti 13.2.2013 klo 10.00 GMT, osoitteessa: www.ifo.de ”World Economic Survey” ja www.iccwbo.org. WES-suhdannekysely on tehty yhteistyössä Saksalaisen Ifo-tutkimuslaitoksen, Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n ja Euroopan komission kanssa. Kyselyyn vastasi 1169 talousasiantuntijaa 124 maasta tammikuussa 2013.