Aktiivista maahanmuuttopolitiikkaa tarvitaan myös taantuman aikana

- Suomen talouskasvu keskittyy vahvasti metropolialueelle. Alueen kaupunkien ja kuntien on huolehdittava aktiivisesta maahanmuuttopolitiikasta talouden suhdanteiden heikentyessäkin. Työperusteisen maahanmuuton tehostamista tarvitaan Suomessa, sillä työikäinen väestö vähentyy merkittävästi lähivuosina. On nähtävä taantuman yli ja huolehdittava siitä, että maahanmuuttajille on tarjolla houkutteleva työ- ja asuinympäristö, korosti Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Pentti Mäkinen Metropolialueen neuvottelukunnan tilaisuudessa.

Maahanmuutto keskittyy pääkaupunkiseudulle. Maahanmuutosta hyötyy kuitenkin koko Suomen kilpailukyky, kun globaaleilla markkinoilla toimiviin yrityksiin saadaan osaavia työntekijöitä kaikkiin työtehtäviin.

Kaupunkien ja kuntien on löydettävä yhdessä valtion ja elinkeinoelämän kanssa yhteinen tahtotila maahanmuuttopolitiikan kehittämiseksi. Ei ole itsestään selvää, että Suomi houkuttelee kansainvälisillä työmarkkinoilla. - Muun muassa korkea verotus ja puolisoiden usein heikot työmarkkinat vähentävät muuttohalukkuutta Suomeen. Suomen houkuttelevuutta ja kansainvälistä tunnettuutta on lisättävä, huomautti Pentti Mäkinen.

Tärkeintä on huolehtia käytännön toimenpiteistä, jotka vaikuttavat maahanmuttajan arkipäivään. Maahanmuuttajien perusasiat on saatava kuntoon. Näistä tärkeimpiä ovat kielitaito, asuminen, sosiaali- ja terveyspalvelut sekä koulutus. Vaikeaselkoinen lainsäädäntö ja tarpeeton byrokratia eivät saa olla esteenä maahanmuutolle. Maahanmuuttajille tarkoitettujen neuvontapalvelujen on oltava asiantuntevia ja helposti saavutettavia, jotta ne myös käytännössä tukevat maahanmuuttoa. Erityisesti yrittäjiksi aikovien mahdollisuudet ovat vielä hyödyntämättä.

Lisätiedot: Varatoimitusjohtaja Pentti Mäkinen, Keskuskauppakamari, puh. 050 5002584