Budjettiriihi ei tarjoa eväitä talouskasvulle

”Budjettitalouden tasapainottaminen pääsääntöisesti veronkorotuksin ei tue kasvua eikä työllisyyttä. Tätä menoa hallituksen talouspolitiikka vaarantaa Suomen kilpailukyvyn”, toteaa Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä.

Valtion talousarvioehdotus oli odotetun mukainen, mutta Keskuskauppakamari ei ole tyytyväinen budjetin tasapainottamiseen ensisijaisesti veronkorotuksin. Menoleikkaukset ja rakenteelliset uudistukset tapahtuvat liian hitaasti.

– Sovittujen menoleikkauksien ja rakenteellisten uudistusten jatkaminen on ensiarvoisen tärkeää, vaatii Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä. Uudistuksia on tehtävä ajoissa, eikä vasta viimeisen pakon edessä.

Budjettiehdotuksen kasvua tukevat elementit ovat vähissä. Yritysverotukseen ja sijoittajille on tulossa yksittäisiä huojennuksia, mutta muuten budjettiehdotus sisältää useita veronkorotuksia, jotka eivät tue talouskasvua.

Keskuskauppakamari pitää erittäin tärkeänä, että rikkidirektiivistä teollisuudelle aiheutuvat lisäkustannukset kompensoidaan. On valitettavaa, ettei budjettiriihessä tehty asiasta lopullisia päätöksiä. Nyt yritysten epätietoisuus tulevista toimenpiteistä jatkuu, mikä vaikeuttaa toiminnan suunnittelua.

Lisätiedot:

Toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä p. 09 4242 6218