Directan tiedotteessa perättömiä väitteitä - liiketapalautakunta julkaisee poliisin pyytämän lausunnon

Keskuskauppakamarin liiketapalautakunta julkaisee marraskuussa poliisille antamansa Directa-lausunnon. Syynä tähän on Directa Oy:n lehdistötiedote 23.3.2009, joka sisältää perättömiä väitteitä lausunnon sisällöstä. Lautakunta on antanut kaksi lausuntoa Directan menettelystä ja nyt molemmat lausunnot ovat julkisia.

Directa toteaa tiedotteessaan muun muassa seuraavaa: “Liiketapalautakunnan marraskuussa 2008 antaman lausunnon mukaan Directan hakemistopalvelun hinnoittelusta asiakkailleen antamat tiedot ovat totuudenmukaisia. Lisäksi todettiin, että palvelun hinnoitteluperiaatteet kerrataan hyvän myyntitavan mukaisesti asiakkaille puhelinmyyntitilaisuuden jälkeen mm. palvelun perustamisen yhteydessä, jolloin tiedot on liitetty perustamiskulujen laskun liitteeksi.”

- Tosiasiassa liiketapalautakunnan lausunto ei sisällä tämänkaltaisia lausumia. Liiketapalautakunta on päättänyt julkaista lausunnon, jotta kenellekään ei syntyisi väärää kuvaa lausunnon sisällöstä, toteaa liiketapalautakunnan puheenjohtaja professori Niklas Bruun.

Asian tausta:

Poliisi on pyytänyt Keskuskauppakamarin liiketapalautakunnalta lausuntoa Directan menettelystä syksyllä 2008 ja lautakunta on antanut lausunnon LTL 895/2008 marraskuussa 2008.

Directa itse on pyytänyt lautakunnalta uutta lausuntoa alkuvuodesta 2009. Liiketapalautakunnan lausunto LTL 899/2009, jossa Directan todetaan toimivan hyvän liiketavan vastaisesti, on annettu 17.3.2009. Lausunto on julkistettu 23.3.2009. Tiedote ja lausunto ovat luettavissa verkkosivuillamme osoitteessa http://www.keskuskauppakamari.fi/kkk/media/tiedotteet/2009_lehdistotiedotteet/fi_FI/1237796137750/

Liiketapalautakunnan lausunto LTL 895/2008 on luettavissa tämän päivän tiedotteessamme osoitteessa http://www.keskuskauppakamari.fi/kkk/media/tiedotteet/2009_lehdistotiedotteet/fi_FI/Directa08042009/

Liiketapalautakunnnan puheenjohtaja, professori Niklas Bruun, puh. 050-599 6801
Lakimies Paula Paloranta, puh. (09) 4242 6212