Enemmistö yrityksistä hyväksyy pakotteet - ei pakoa Venäjältä

Kaksi kolmasosaa suomalaisista yrityksistä tukee Venäjälle asetettuja pakotteita. Lähes puolet yrityksistä kärsii pakotteista ja Venäjän vastapakotteista suoraan tai epäsuorasti. Yritykset eivät pakene Venäjältä, vaan toimintaa sopeutetaan eri tavoin. Tiedot ilmenevät koko Suomen laajuisesta kauppakamarien yrityskyselystä.

Puolet kyselyyn vastanneista yrityksistä toteaa, että Venäjään kohdistuvat pakotteet ovat perusteltuja ja oikein mitoitettuja. 16 prosenttia toivoo voimakkaampia pakotteita. 24 prosenttia vastaajista ei hyväksy pakotteita ja 10 prosentin mielestä pakotteiden tulisi olla lievempiä.

“Pakotteilla on suomalaisten yritysten selkeä tuki, vaikka monen liiketoiminta kärsii tilanteesta. Kysely osoittaa, että talouselämä ymmärtää pakotteet tässä poliittisessa tilanteessa”, toteaa  Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä.

Pakotteet vaikuttavat suoraan 6 prosenttiin ja epäsuorasti 41 prosenttiin kyselyyn vastanneista yrityksistä. Suurin osa yrityksistä, 79 prosenttia, ei ryhdy toimenpiteisiin tässä vaiheessa, mutta seuraa tilannetta. Useat ovat huolissaan tilanteen mahdollisen pitkittymisen aiheuttamista negatiivisista vaikutuksista. 8 prosenttia yrityksistä etsii markkinoita muualta ja 3 prosenttia luopuu kokonaan suunnitelmista laajentua Venäjän markkinoille.

“Yritykset eivät jätä Venäjän markkinoita. Toimintaa sopeutetaan yhdessä paikallisten asiakkaiden kanssa”, toteaa Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Timo Vuori.

Kauppakamarien kysely lähetettiin lähes 17 000 yrityksen toimitusjohtajalle tai vastaavalle henkilölle, joista 2676 vastasi kyselyyn. Kyselyn vastausprosentti oli 16. Kysely toteutettiin 8.–12.8.välisenä aikana, heti sen jälkeen, kun Venäjä oli ilmoittanut vastapakotteista.

"Tutkimuksella halusimme kartoittaa, miten pakotteet ja vastapakotteet vaikuttavat suomalaisten yritysten toimintaan ja suhtautumiseen Venäjän markkinoihin. Kauppakamarien jäsenyritykset edustavat kaiken kokoisia yrityksiä kaikilla toimialoilla ympäri Suomen", sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Risto E. J. Penttilä, p. 050 366 2395

Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Timo Vuori, p. 050 553 5319