Ennätysmäärä osallistujia LKV-kokeeseen

Keskuskauppakamarin välittäjälautakunnan toukokuisiin välittäjäkokeisiin, LKV- ja LVV-koe, on ilmoittautunut ennätykselliset 434 henkilöä.

- Seuraavaan LKV-kokeeseen on ilmoittautunut ennätykselliset 418 henkilöä. LVV-kokeeseen on ilmoittautunut 16 henkilöä. Suuri kiinnostus kokeita kohtaan johtunee siitä, että kiinteistönvälitysalalla on herätty siihen, että alalla tarvitaan LKV-kokeen suorittaneita ammattilaisia. Kiinteistönvälitysala ajaa seuraavaan hallitusohjelmaan sitä, että välittäjien luotettavuutta ja osaamista parannetaan edellyttämällä välittäjiltä alan koulutusta, kertoo lakimies Anne Horttanainen Keskuskauppakamarista.

Nimikettä kiinteistönvälittäjä tai lyhennystä LKV saa käyttää vain henkilö, joka on suorittanut LKV-kokeen. Nimikettä vuokrahuoneiston välittäjä tai asunnon välittäjä taikka lyhennystä LVV saa käyttää vain LKV- tai LVV-kokeen suorittanut henkilö. Myös rekisteröity kiinteistönvälitysliike saa käyttää lyhennystä LKV ja rekisteröity vuokrahuoneiston välitysliike lyhennystä LVV toiminimessään tai toiminnassaan. Aluehallintovirastot valvovat edellä mainittujen nimikkeiden ja lyhennysten käyttöä sekä vastaavat välitysliikkeiden rekisteröinnistä.

- LKV-kokeen suorittaminen hyväksytysti ei ole itsestäänselvyys. Kun lasketaan keskiarvo viimeiseltä kymmeneltä koekierrokselta, LKV- kokeen on hyväksytysti suorittanut noin 34 % osallistuneista. Kokeen hyväksytysti suorittaminen vaatii syvää osaamista ja alan ymmärtämistä summaa Horttanainen.

Keskuskauppakamarin välittäjälautakunta järjestää kiinteistönvälittäjäkokeen (LKV-koe) sekä vuokrahuoneiston välittäjäkokeen (LVV-koe) kahdesti vuodessa. Seuraava koe järjestetään 7.5.2011 Helsingissä ja Oulussa.

Lisätietoja: Lakimies Anne Horttanainen, Keskuskauppakamari, puh. 040 5104907

Keskuskauppakamari
PL 1000, Aleksanterinkatu 17
www.keskuskauppakamari.fi

Keskuskauppakamari auttaa yrityksiä menestymään Suomessa ja kansainvälisessä kilpailussa vaikuttamalla muun muassa lainsäädäntöön, verotukseen ja talouspolitiikkaan. Keskuskauppakamari antaa myös ohjeita ja suosituksia puolueettomana asiantuntijana, edistää hyvää arvopaperimarkkinatapaa ja myöntää ansiomerkkejä. Keskuskauppakamari kehittää ja ohjaa tavarantarkastusta sekä kiinteistöarviointia Suomessa. Keskuskauppakamarin tilintarkastuslautakunta hyväksyy ja valvoo KHT-tilintarkastajia ja KHT-yhteisöjä.